Spectacolul TOTO! de Tim Crouch, regizat de Bobi Pricop la Teatrul Masca, explorează granița fragilă dintre realitate și imaginație printr-o poveste profund emoționantă despre prietenie, pierdere și puterea de a merge mai departe. Într-un decor minimalist și printr-o experiență audio captivantă, Effy și câinele ei, Toto, devin ghizi într-o călătorie inițiatică despre iubire, singurătate și regăsire. O cronică de Alina Maer.
Hohote de râs oferite de Mircea Cornişteanu cu premiera „Vacanţă în Guadelupa”, la Teatrul „Elvira Godeanu” din Târgu Jiu
Dinu Grigorescu - 0
Comedia satirică Vacanţă în Guadelupa, scrisă de doi francezi, Pierre Sauvil şi Èric Assous, în urmă cu 30 de ani, este o adaptare la vremurile noastre a piesei Portofelul care atacă fără menajamente corupţia la cel mai înalt nivel ministerial şi chiar prezidenţial în Franţa, la sfârşitul secolului trecut,...
Damaturgie feminină la Teatrul „Davila”: „No worries, Cătălinicika!” de Adelina Toma
Dinu Grigorescu - 0
O piesă numai cu cinci personaje, în regia lui Claudiu Goga, izbuteşte performanţa de a ţine trează atenţia spectatorilor pentru o naraţiune foarte clară dedicată visului american, în formatul lui mai puţin cunoscut, de coşmar.
No worries, Cătălinicika! este povestea unei fete de condiţie modestă ajunse la New York prin...
Motto: „Decât să îţi cadă o piesă, mai bine omori un om.” (Camil Petrescu, ucis prin cronică pentru piesa Mioara)
Nu am avut, nu am şi nu voi avea niciodată apetitul şi ucigaşa poftă pantagruelică de a desfiinţa un text, o piesă, un spectacol.
Ceea ce atrage în mod natural în dramaturgia doamnei...
„Secundar” de Alexandra Badea, la TNB: Un experiment ambiţios, un manifest progresist
Alexandra Ares - 0
„Secundar” deconstruiește radical teatrul clasic, prezentând o viziune despre o comunitate umană aflată în criză, marcată de alienare și fragmentare în toate relațiile, de la colegialitate la iubire. Piesa devine, astfel, un manifest al feminismului din al treilea val, și un vehicul politic pentru o rafală de idei progresiste și sloganuri ale politicii europene. Impresionant prin structura sa complexă (dar uneori confuză), spectacolul ajunge, în mod ironic, să ilustreze chiar alienarea pe care o critică. Trăim vremuri interesante, nu?
Rinocerizarea administraţiei: „Ghinionistul”, o comedie de Lucia Verona şi un succes la Teatrul „Alexandru Davila” din Piteşti
Dinu Grigorescu - 0
În sfârşit, vedem noua piesa semnată de Lucia Verona, scriitoare redutabilă, dramaturg cu operă semnificativă, care ne oferă o meditaţie satirică consistentă numită Ghinionistul, jucată în Sala Studio a Teatrului „Alexandru Davila” din Piteşti, a cărui conducere (manager: Dan Tudor) şi-a propus să monteze opt piese din dramaturgia originală...
O premieră relativ absolută care i-ar fi plăcut şi lui Marin Sorescu: „Ţara lui Gufi” la TNC
Dinu Grigorescu - 0
Scrisă înainte de Revoluţie când Matei Vişniec era mai cunoscut ca poet decât ca dramaturg, piesa Ţara lui Gufi îmbracă haina diversionistă a unui altfel de basm, cu personaje care au substanţă şi influenţe de folclor ca modalitate subtilă de exprimare a procesului de orbire a oamenilor faţă de...
Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova oferă publicului una dintre cele mai reușite montări ale unei piese de Matei Vișniec din ultimii ani. Sub direcția scenică a lui Dan Tudor, proaspăt nominalizat la premiile UNITER pentru spectacolul Amintiri din Copilărie de la Teatrul Ion Creangă, noua premieră reușește să transforme un text puternic și dificil de pus în scenă într-o experiență teatrală profundă, poetică și provocatoare. Dan Tudor rămâne pe teritoriul basmului, unde imaginația lui ludică are spațiu amplu de desfășurare, dar îl transformă într-o parabolă sofisticată despre putere, orbire și cenzură în orice societate totalitară.
Cea mai recentă premieră naţională a companiei teatrale Unfortunate Thespians, semnată de Mike Săvuică, la Teatrul Infinit, Omule, propune o întoarcere provocatoare spre rădăcinile teatrului european, cu un text medieval adus ingenios în prezentul populat de tineri corporatişti care bântuie cluburile noaptea, avizi de bani, sex şi alcool. Este...
În ultimul număr al revistei „Teatrul” din decembrie 1989 se afla şi minidrama Pisica scrisă de adolescenta Alexandra Grigorescu (acum Alexandra Ares), dar suprimarea revistei după Revoluţie a amânat debutul scriitoarei cu 30 de ani, până în anul 2019, când la Teatrul Naţional Radiofonic i s-a montat piesa Frumoasa adormită...
Recomandări Teatrale
PERPLEX de Marius von Mayenburg, în premieră la TNB, un spectacol...
Premiera Perplex de la Sala Atelier a Teatrului Naţional din Bucureşti restaurează această scenă menirii sale de atelier teatral care să prezinte cele mai...
Carte
Sonetele lui Shakespeare şi sonaţii puterii
Piesa care dă titlul noului volum al lui Mircea M. Ionescu, Shakespeare, consilier prezidenţial, este o tragicomedie de mare substanţă şi actualitate, scrisă cu...
Opinii
Impresii din FNT 2023: IERBAR şi OXIGÉN
Deşi nu am putut să văd toate spectacolele selecţionate în Festivalul Naţional de Teatru (FNT), ediţia 2023, selecţia de anul acesta mi s-a părut...