La Premiile Uniunii Scriitorilor din România, care au avut loc luni, 5 iunie 2023, la Teatrul Dramaturgilor din Bucureşti, s-a produs o anomalie şi o încălcare a eticii în cadrul categoriei „Cartea de dramaturgie”, fapt ce a subminat încrederea şi credibilitatea acestui important for literar naţional.
Una dintre cărţile premiate şi nominalizate a fost publicată chiar de editura unuia din membrii juriului, doamna Andrea H. Hedeş, directorul editurii NEUMA şi al revistei NEUMA din Cluj. Este vorba despre piesa Ultima iubire a lui Cezar a domnului Horia Gârbea, care conduce secţia de Poezie a Uniunii Scriitorilor, publicată la NEUMA. Domnul Gârbea este şi un colaborator permanent al revistei NEUMA, condusă tot de doamna Andrea H. Hedeş. A fost auzit referindu-se la NEUMA ca fiind editura lui, iar autorii publicaţi la NEUMA îi adresează mulţumiri publice. Acest grad de apropiere între un jurizat şi un membru al juriului încalcă orice deontologie profesională şi nu ar trebui acceptat la premii naţionale.
În întreaga lume, inclusiv în Uniunea Europeană, nominalizarea şi premierea unei cărţi publicate de un membru al juriului este inacceptabilă şi fără precedent. Acest gen de jurizare devalorizează cele mai importante premii literare din România şi implicit afectează imaginea României, plasând-o într-un bantustan cultural.
În plus, criticii au evidenţiat faptul că această carte, nominalizată şi premiată, care conţinea o singură piesă de o oră ce avea doar 80 de pagini (spaţiate foarte lejer), a fost preferată la nominalizare în faţa unor lucrări impresionante şi voluminoase, cum ar fi cea a lui Radu F. Alexandru publicată de prestigioasa Editură a Academiei Române. Acest lucru a alimentat suspiciunile privind criteriile de evaluare şi posibilele influenţe nepotrivite în procesul de selecţie.
Un alt aspect semnalat a fost absenţa unei justificări sau explicaţii oferite de juriu şi de Uniunea Scriitorilor.
Criticii au evidenţiat că astfel de practici sunt demoralizante pentru membrii Uniunii Scriitorilor şi pentru toţi cei care aspiră la un proces de selecţie corect şi echitabil. Unii au comparat situaţia cu un festival de film în care un membru al juriului şi-ar premia propria producţie, subminând astfel credibilitatea şi integritatea evenimentului.
La ceremonia de premiere din 5 iunie 2023, domnul Nicolae Manolescu, preşedintele Uniunii Scriitorilor, a declarat că el personal nu ar fi decernat acest premiu domnului Horia Gârbea, dar până în prezent nu s-a luat nicio măsură concretă pentru a-l retrage, aşa cum ar fi fost normal.
Premiul USR este în valoare de 10.000 de lei şi este sponsorizat de Ministerul Culturii, fiind unul dintre criteriile pentru obţinerea pensiilor de merit oferite de USR pentru scriitorii cu reuşite excepţionale.
Acest incident ridică întrebări atât de natură etică, cât şi legală, la care USR trebuie să ofere un răspuns public.
Când un membru al juriului Uniunii Scriitorilor are un conflict de interese, acesta este rugat să părăsească complet juriul înainte de jurizare. Nu există jurizări parţiale. De ce nu s-a procedat astfel?
Membrii tuturor juriilor sunt obligaţi, conform legii, să declare aceste conflicte atunci când semnează documentul de angajare. De ce nu s-a procedat astfel şi cine a permis această încălcare, ţinând cont că relaţia dintre membrul juriului şi cel pe care l-a nominalizat era un lucru cunoscut de toată lumea?
Ce alte cărţi au fost nedreptăţite şi neincluse în lista de propuneri la premiu din cauza nominalizării acestei cărţi problematice?
Ce măsuri se vor lua pentru penalizarea acestei încălcări? Va rămâne doamna Andrea H. Hedeş în juriul de anul viitor după ce şi-a nominalizat şi premiat propria carte? Acest gen de comportament ridică semne serioase de întrebare cu privire la judecata şi etica acestei persoane din juriu.
Juriul complet al decernării premiilor Uniunii Scriitorilor a fost alcătuit din Mircea Mihăieş (preşedinte), Paul Aretzu, Dan Cristea, Andrea H. Hedeş, Ioan Holban, Vasile Spiridon şi Răzvan Voncu (membri). Niciun membru al juriului nu a adresat acest conflict în timpul ceremoniei de premiere.
Ceilalţi nominalizaţi la această categorie au fost scriitorul George Arion cu volumul Autograf (10 piese), publicat de Crime Scene Press, şi Alexandra Ares cu volumul Teatru românesc contemporan (6 piese), publicat de Editura Academiei Române.
Domnul Gârbea este un om de cultură activ şi un scriitor cunoscut. Cu toate acestea, nu este primul concurs problematic în care numele său apare indirect. În 2014, când era vicepreşedinte la ICR, instituţia a organizat un concurs pentru directorii Centrului Cultural de la New York, iar după ce toţi candidaţii au muncit să depună dosarele cu proiecte, concursul a fost anulat brusc înainte de interviuri, iar un candidat total necalificat a fost numit din oficiu, fapt ce a stârnit valuri de indignare. De asemenea, la recentele alegeri din Uniunea Scriitorilor, domnul Gârbea a intervenit în culise pentru secţia de Dramaturgie, trimiţând membrilor un email în care îi îndemna să aleagă candidatul său şi să „strângă rândurile” şi să voteze cum le cere el, email care a fost făcut public, iar apoi acesta s-a prezentat la alegeri în prezidiu, pe post de arbitru imparţial.
Este important să subliniem că revista Rinocerul nu doreşte să pună sub semnul întrebării autoritatea sau valoarea juriului Uniunii Scriitorilor în ansamblul său. Există multe lucrări de înaltă calitate care au fost recunoscute şi premiate pe bună dreptate. Cu toate acestea, în acest caz specific, există motive întemeiate să constatăm că procesul de evaluare nu a fost realizat într-un mod imparţial şi echitabil. Incidentul la care se face referire implică acuzaţii serioase de încălcare a eticii şi a respectului în procesul de selecţie şi acordare a premiului.
O altă situaţie delicată este nominalizarea şi premiul acordat unei persoane care conduce de mulţi ani o secţie importantă a Uniunii Scriitorilor, cea mai numeroasă, fiind într-o poziţie de autoritate şi având relaţii strânse cu membrii juriului şi cu toţi cei implicaţi. Este esenţial ca procesul de nominalizare şi premiere să fie desfăşurat cu obiectivitate şi imparţialitate, astfel încât să nu existe (optica) niciun(ui) favoritism sau privilegii acordate în mod nejustificat. Integritatea acestui proces asigură echitatea şi respectul pentru toţi scriitorii implicaţi, iar încrederea în valorile şi standardele Uniunii Scriitorilor rămâne intactă.
Membrii Uniunii Scriitorilor din România care plătesc cotizaţie au dreptul la un sistem de premiere onest şi fără conflicte de interes atât de evidente. Scriitorii şi autorii investesc multă muncă, timp şi pasiune în creaţiile lor. Ei merită să fie trataţi cu respect şi să primească recunoaşterea depusă pentru munca lor.
Prin urmare, este crucial ca Uniunea Scriitorilor să ia măsurile de rigoare în acest caz şi să retragă acest premiu şi nominalizarea pentru a restabili încrederea în acest for.
Până acum, în mod inexplicabil, retragerea premiului nu a fost discutată. Acest lucru ne îndeamnă să ne întrebăm despre transparenţa şi responsabilitatea Uniunii Scriitorilor faţă de membrii săi şi faţă de publicul larg. Este important ca organizaţiile culturale să acţioneze cu integritate şi să ofere un exemplu de bună practică.
Trebuie să aducem lumină asupra acestui caz şi să ne asigurăm că astfel de acţiuni nedrepte nu se vor repeta în viitor. Comunitatea artistică merită respect şi recunoaştere pentru munca sa, iar noi, ca public, avem datoria de a susţine valorile etice şi de a cere responsabilitate.
Să nu uităm că arta şi cultura ne reprezintă ca societate. În faţa acestui incident, este crucial să demonstrăm că suntem uniţi şi că susţinem etica şi respectul în toate aspectele vieţii noastre.
REVISTA RINOCERUL