Inspirat dintr-o piesă apreciată din SUA și cu un palmares impresionant de laude și nominalizări, acest spectacol explorează teme puternice precum deznădejdea șomerelor cu copii din flori și aspirația de a ieși din mediul social de jos si de a rămâne buni. Traducerea excelentă și prestațiile actorilor creează o experiență captivantă pentru publicul larg, deși pentru un public mai avizat, spectacolul poate părea că nu își atinge pe deplin potențialul.
Venisem la spectacol impresionat de mărturisirile unui tânăr om de afaceri român de succes, afectat de tangoul taxelor şi impozitelor în ritm de rock, care sufocă mediul de afaceri, exceptând băncile lacome de profit şi balenele multinaţionale care au invadat gurile Dunării şi beneficiază de tot felul de privilegii....
Mult aşteptata premieră a reputatului regizor Gábor Tompa la TNB e interesantă, dar păleşte în comparaţie cu alte premiere ale stagiunii curente a Naţionalului bucureştean. Textul absurd, suprarealist, plin de judecăţi de valoare şi emblematic pentru o epocă apusă, a părut datat, iar spectacolul a fost lipsit de emoţie....
Pe scurt, piese este genială, cu mult umor, și prezintă întrebări și probleme vitale legate de cum se va r(evoluționa) hommo sapiens pe măsură ce statul și marile corporații vor avea un control total asupra noastră, împingându-ne în algoritmul unei inteligențe artificiale care ne va fi net superioare.
Conform faimoasei teorii a lui Everett Rogers despre difuzarea inovaţiei, inovatorii reprezintă cam primii 2,5% din populaţie care creează şi difuzează inovaţia, adoptorii timpurii reprezintă 13,5%, ajoritatea timpurie reprezintă 34% şi, în sfârşit, majoritatea întârziată reprezintă ultimii refractari, 16% din populaţie. Şi în teatrul românesc sistemul de difuzare a inovaţiei funcţionează...
Radu F. Alexandru este un dramaturg de cursă lungă, matematician, om politic echilibrat, scriitor notoriu, de care mă leagă o prietenie de dată mai recentă, dar profundă, şi m-a bucurat mult faptul că, după lupte seculare care au durat 11 ani, o piesă scrisă în 2012 vede lumina scenei,...
Piesa Gertrude a apărut în colecţia de piese Radu F. Alexandru – Teatru românesc contemporan la începutul lunii noiembrie 2022, editată de Editura Academiei Române, cu o prefaţă elogioasă semnată de Răzvan Voncu (cu două luni înainte de apariţia editorială a cărţii mele, din aceeaşi colecţie). Este o reimaginare...
Învelit în cronici elogioase şi premiat de UNITER, spectacolul domnului Radu Afrim de la Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Ierbar, prezentat la FNT 2023 pe scena mare a sălii „Ion Caramitru” a TNB, mi-a întărit convingerea că suntem interesaţi de o nouă eră a spectacolului, dominată de personalitatea regizorală...
Deşi nu am putut să văd toate spectacolele selecţionate în Festivalul Naţional de Teatru (FNT), ediţia 2023, selecţia de anul acesta mi s-a părut în general mai puternică şi mai interesantă decât anul trecut. Totuşi, şi anul acesta s-au strecurat spectacole mai slabe care au ridicat semne de întrebare...
Se poartă teatrul politic. Se poartă citatele intelectuale. Se poartă teatrul-literatură. Minunat. Dar cât e de bun? Festivalul Naţional de Teatru a început în trombă cu un spectacol incendiar scris şi regizat de portughezul Tiago Rodrigues (n. 1977), directorul Festivalului de la Avignon din 2021 şi laureatul premiului Europa în...

Recomandări Teatrale

Carte

Şah la calul troian

Șah la calul troian

0
HOMERIADADA  Autor: Dumitru Radu Popescu Teatru, Editura Scrisul Românesc, 2021 Recenta carte a domnului Dumitru Radu Popescu se numeşte Homeriadada (Ed. Scrisul Românesc, 2021) şi recreează din...

Masca lui Eminescu

Opinii

Anomalii la Premiul Uniunii Scriitorilor pentru Cartea de teatru a anului...

1
La Premiile Uniunii Scriitorilor din România, care au avut loc luni, 5 iunie 2023, la Teatrul Dramaturgilor din Bucureşti, s-a produs o anomalie şi...