Teatrul „Alexandru Davila” din Piteşti, la a cărui conducere se află actorul-regizor Dan Tudor, a avut de curând iniţiativa lăudabilă a colaborării cu Teatrul Naţional „Satiricus I. L. Caragiale” din Chişinău, pentru întruchiparea scenică a spectacolului Frumoasă şi cool de Alexandra Ares, în viziunea regizorală a lui Sandu Grecu, actor, regizor, fondator şi director al Teatrului „Satiricus Ion Luca Caragiale”, preşedintele Uniunii Teatrale din Republica Moldova, fost ministru al Culturii şi Cultelor al Republicii Moldova, o personalitate prezentă la multe evenimente în spaţiul teatral românesc. Premiera spectacolului, a cărui distribuţie colectivă cuprinde actori din ambele ţări, a avut loc în luna februarie, atât la Chişinău, cât şi la Piteşti. Montarea face parte dintr-o altă iniţiativă piteşteană, aceea de a numi anul 2025 – Anul dramaturgiei feminine româneşti contemporane, cu intenţia de a vedea lumina rampei opt dintre cele mai renumite piese semnate de doamne dramaturg.
Alexandra Ares, autoarea textului, născută în România, dramaturg, romancier, critic de teatru, scenarist şi producător de televiziune, a locuit 20 de ani în SUA. Cu studii de teatrologie, a realizat emisiuni de televiziune la TVR, în anii ’90, dar încă din adolescenţă şi-a demonstrat talentul literar scriind piese într-un act, piese care au fost publicate abia în anul 2005, la editura Cartea Românească. Autoarea continuă în timp să scrie romane şi piese de teatru, bucurându-se atât de aprecierea criticilor, cât şi de cea a publicului. Ca romancier, Alexandra Ares a obţinut mai multe premii şi nominalizări în Statele Unite, dar obţine premii şi în România, printre care: Premiul Cartea anului „Dumitru Solomon” al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Bucureşti – Dramaturgie, pentru volumul Sam Shepard: Rebelul rigorii mortale, în anul 2018, nominalizare, în anul 2022, la Premiul Uniunii Scriitorilor pentru cartea Teatru românesc contemporan, publicată la editura Academiei Române şi Premiul „I. L. Caragiale” acordat de Academia Română, pentru piesa Undeva, cândva sau Youthtopia, în anul 2024.
Frumoasă şi cool, are la bază piesa Frumoasa adormită şi trezită, piesa de debut a autoarei, scrisă în anul 2005, text rescris de Alexandra Ares, la cererea regizorului Sandu Grecu, pentru teatrul piteştean. În 2019, Frumoasa adormită şi trezită a fost montată la Teatrul Naţional Radiofonic, în regia Dianei Maria Mihailopol, montare nominalizată la Premiile UNITER pentru „Cel mai bun spectacol radiofonic”, bucurându-se de o distribuţie de excepţie, cu Nicoleta Lefter şi Marius Bodochi în rolurile principale.
Spectacolul Frumoasă şi cool vorbeşte despre idealuri şi vise pierdute, despre iubire şi compromis, despre pierderea inocenţei, un lucru foarte preţios, ca un pantof de sticlă, frumos şi fragil. Dacă povestea Ondei, protagonista piesei, are profunzimi şi o valoare literară mai mare în prima variantă – Frumoasa adormită şi trezită –, în cea de-a doua, simplificată de autoare, capătă dinamism şi un ritm mai alert în reflectarea realităţilor sociale şi umane. Alexandra Ares are condei şi capacitate de condensare a informaţiei, fără a se pierde în detalii de prisos, provocând spectatorul să umple golul cu puterea imaginaţiei. Textul este prelucrat în armonie cu viziunea regizorală a lui Sandu Grecu, care, apelând la mijloace bazate pe simplitate, reuşeşte un spectacol modern şi expresiv, în care ideile transpar prin replică sau acţiune, valorizând cu precădere actorul. Inocenta Onda, orfană de mamă, convinsă că oamenii sunt săraci şi egali la linia de start în viaţă, puri şi inocenţi, descoperă gradat că frumuseţea poate veni la pachet cu o mare capcană, poate deschide multe porţi, dar permite şi intrarea lupilor, iar dragostea, ca multiplă variantă a basmului cu Făt-Frumos şi Zmeul-Zmeilor, nu e decât o iluzie, o boală contagioasă care se poate trata. Jumătatea pe care o cauţi în viaţă este, de fapt, propriul eu, pe care trebuie să îl accepţi.
Spaţiul scenic conceput de Sandu Grecu şi de scenografa Ecaterina Salimova, care semnează şi costumele, se dimensionează plurivalent prin 14 valize, purtate de cei şapte interpreţi, construind cu uşurinţă locuri exterioare sau de interior, valize ce pot nuanţa simbolic înregimentarea în universul propriului destin, cu plecări şi reveniri. Atmosfera punctelor de joc este întregită de proiecţiile video realizate de Constantin Ghileţchi şi de universul sonor semnat de regizorul Sandu Grecu. Costumele înveşmântează expresiv personajele, de la costumul alb de început, sugerând inocenţa Ondei, la cel extravagant, lipsit de gust, al lui Keev.
Cum am precizat, regizorul a ales ca cele şapte personaje din distribuţie să fie interpretate de actori din ambele ţări, patru de la Teatrul „Alexandru Davila” şi trei de la Teatrul „Satiricus I. L. Caragiale”. Personajul principal, Onda, un posibil alter ego al autoarei, trece secvenţial prin mai multe etape din existenţa sa, până la vârsta de 33 de ani, prezentate din şapte în şapte ani. Întâlnirea, în Bucureştiul anilor ’90, în timpul Mineriadei, cu omul de afaceri Dan, mult mai în vârstă, îi va schimba destinul. Tânăra vânzătoare devine femeia bogată, stilată, dar nefericită, care „şi-a vândut inocenţa pe un inel”, ilustrativă fiind asprimea momentului nupţial. După iubiri ratate, Onda încearcă „visul american”, care rezidă într-un alt eşec. Pierderea inocenţei este dublată, de fapt, de trezirea la realitate, dobândirea maturităţii ca efect al experienţelor, al nereuşitelor prin care a trecut.
Tânăra actriţă Luana Lute, de la teatrul piteştean, o figurează pe Onda. Frumoasă, carismatică, o prezenţă plăcută, Luana Lute interpretează partitura complexă a personajului cu dezinvoltură şi naturaleţe. Aflată aproape permanent în scenă, trece cu lejeritate de la un moment la altul, de la o stare la alta.
Florin Dobre dă chip cu expresivitate a jocului lui Dan, omul de afaceri îmbogăţit ca mulţi alţii după decembrie 1989.
Vlad Popescu are datele personajului Pepe, fostul coleg de liceu al Ondei, acum şoferul şi „omul de încredere” al afaceristului, actorul întruchipându-l pe Pepe cu limpezime a interpretării.
Marius Furtună îl compune cu nonşalanţă şi măsura potrivită pe interlopul Keev, individul cu magnetism erotic, ce colindă cluburile de noapte, un fante modern de care femeile se simt atrase. Sugestiv, plastic, provocator, momentul de dans Onda – Keev, din clubul de noapte, cu o coregrafie semnată de Dumitru Tanmoşan.
Rolurile de mai mică întindere au fost încredinţate actorilor din Chişinău. Mama Ondei (Natalia Lupăcescu) şi Onda mică (Ira Cazac) au sensibilitate în secvenţele în care Onda matură se priveşte în dialogul lor, ca într-o oglindă dintr-un basm al inocenţei. Sam, colegul din apartamentul newyorkez al Ondei, este bine conturat de Pavel Lupăcescu.
Spectacolul, o întâlnire care s-ar putea materializa şi în alte instituţii teatrale, a realizat ideatic unirea dintre cele două ţări, după cum afirma şi regizorul Sandu Grecu la premieră: „Noi, actorii, demult am făcut Unirea, să o facă şi politicienii!”.
Cronică de Tamara CONSTANTINESCU, lector univ. dr., actriţă, cronicar teatral, scriitoare
(Foto: Teatrul „Alexandru Davila” Piteşti)
Frumoasă şi cool
de Alexandra Ares
Regia artistică şi ilustraţia muzicală: Alexandru Grecu
Scenografia: Alexandru Grecu, Ecaterina Salimova
Costume: Ecaterina Salimova
Coregrafia: Dumitru Tanmoşan
Video: Constantin Ghileţchi
Distribuţia:
Onda – Luana Lute
Onda mică – Ira Cazac
Mama Ondei – Natalia Lupăcescu
Dan – Florin Dobre
Pepe – Vlad Popescu
Keev – Marius Furtună
Sam – Pavel Lupăcescu
Producător: Teatrul Naţional „Satiricus I. L. Caragiale” Chişinău – Teatrul „Alexandru Davila” Piteşti
Data premierei:
13 februarie 2025 – Teatrul Naţional „Satiricus I. L. Caragiale” Chişinău
23 februarie 2025 – Teatrul „Alexandru Davila” Piteşti