Teatrul şi violenţa: O discuţie cu Thomas Ostermeier la X-FEST

0
149

Luni, 9 octombrie, în Foaierul „Tapiserii al Teatrului Naţional „I. L. Caragiale din Bucureşti, a avut loc o conferinţă de presă prilejuită de prezenţa în X-FEST, Festivalul Internaţional de Teatru Tânăr EXCELSIOR, a regizorului german de prestigiu Thomas Ostermeier, directorul celebrului Teatru Schaubühne Berlin. Evenimentul a fost un moment memorabil în lumea culturală bucureşteană, cu prezenţa unor personalităţi remarcabile precum regizorul Thomas Ostermeier, Vlad Cristache, manager interimar al Teatrului Excelsior şi director al X-FEST, George Călin, manager interimar al Teatrului Naţional „I. L. Caragiale din Bucureşti, şi Mircea Rusu, director general adjunct al Teatrului Naţional „I. L. Caragiale din Bucureşti.

Tema centrală a discuţiei a fost spectacolul intitulat O istorie a violenţei, o adaptare remarcabilă după romanul autobiografic al lui Édouard Louis, aclamat în întreaga Europă. Acest spectacol, care aduce în faţa publicului din România o poveste profundă şi tulburătoare, reconstituie scena unei crime şi analizează trauma pe care aceasta a lăsat-o în urmă. Un eveniment artistic de excepţie care nu trebuie ratat, O istorie a violenţei se va juca pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti în zilele de 9 şi 10 octombrie, începând cu ora 20.00.

Regizorul vizionar Thomas Ostermeier a creat un spectacol investigativ deosebit, care pune în prim-plan dezbaterea unor teme de mare actualitate. Acestea derivă din multiplele faţete ale violenţei care conturează şi modelează lumea contemporană: migraţia şi discriminarea rasială, xenofobia, homofobia, violenţa de gen şi structurile de autoritate obscure profund înrădăcinate în societate, dar şi obstacolele pe care le întâmpină tinerii în procesul lor de maturizare. O istorie a violenţei este un spectacol captivant şi provocator, care se desfăşoară la graniţa dintre brutalitate şi intimitate. Ostermeier îmbină ingenios minimalismul cu acurateţea vizuală şi elementele multimedia, toate într-un tandem perfect cu jocul extrem de precis şi fluid al actorilor. Acest spectacol subliniază crezul artistic şi uman pe care Thomas Ostermeier şi Édouard Louis îl împărtăşesc: acela că arta ar trebui să aibă un rol activ în societate şi să contribuie la schimbarea acesteia.

Thomas Ostermeier, în timpul conferinţei de presă, a declarat: „Sunt impresionat de felul în care publicul din România primeşte spectacolele mele şi mă bucur că impactul este atât de intens! Sunt fericit pentru că am aflat că sălile vor fi pline pentru cele două reprezentaţii şi sunt foarte curios de reacţiile de după. Spectacolul este ambivalent şi vorbeşte despre o poveste de dragoste dintre doi bărbaţi. În noaptea în care se îndrăgostesc, ceva – sau totul – merge prost. Cred că teatrul, în sine, la originea sa este despre violenţă! De la început, dacă privim la drama antică grecească şi nu numai «Iliada» lui Homer… când citim descoperim atrocităţi, violenţă”.

Ostermeier a continuat să sublinieze ideea că teatrul a fost creat pentru a înlocui violenţa, dar nu în sensul de a prezenta o lume frumoasă, ci mai degrabă pentru a aborda violenţa în spectacole şi pentru a încerca să o înţeleagă şi să o depăşească. Regizorul a amintit de tragedia greacă antică, unde catarsisul, adică eliberarea emoţională, era un element cheie: „Eu continui să cred în efectul său. Nu cred că violenţa din jocurile video ne face… violenţi. Dimpotrivă! Cred că atunci când jocurile acestea te fac să scapi de impulsurile violenţei, e un lucru bun. Cred că pentru a deveni cu adevărat violent trebuie să fii disperat şi să simţi pe deplin gândul că nu ai încotro… Ce fac eu în acest spectacol este să arăt cum evoluţia unor evenimente conduce la violenţă.

Thomas Ostermeier a subliniat faptul că spectacolul său este puternic, dar în acelaşi timp şi-a exprimat încrederea că publicul se va pune în locul personajelor şi se va confrunta cu aceste teme provocatoare: „Sunt sigur că acest titlu mă face să-mi spun că eu nu aş comite niciodată acte de violenţă precum cele înfăptuite de personajul din spectacol.

Vlad Cristache, managerul Teatrului Excelsior şi directorul X-FEST, a subliniat importanţa festivalului în dezvoltarea scenei teatrale pentru adolescenţi şi tinerii adulţi din România. El a menţionat că este o mare provocare să aducă astfel de producţii culturale către tineri şi să le ofere oportunitatea de a se conecta cu artişti care le pot modela sufletul şi le pot reaminti că, fără artă, viaţ este inconsistentă. Cu un entuziasm contagios, Vlad Cristache şi-a propus ca X-FEST să devină, în timp, cel mai important Festival Internaţional de Teatru din România.

X-FEST, evenimentul cultural de referinţă, se desfăşoară timp de 9 zile, aducând pe scenele a 8 teatre bucureştene un total de 18 reprezentaţii ale unor spectacole relevante pe plan internaţional. Aceste spectacole sunt realizate de companii şi artişti de valoare din Germania, Franţa, Cehia, Grecia, Bulgaria şi România. Festivalul nu se opreşte doar la spectacole, ci oferă şi o secţiune de formare pentru tineri, care include workshopuri, spectacole-lectură şi zeci de spectacole desfăşurate în liceele bucureştene.

Acest festival este o oportunitate unică pentru publicul român de a asista la creaţii recente din teatrul internaţional. Evenimentul celebrează diversitatea şi anvergura teatrului contemporan, aducând pe aceeaşi scenă atât artişti consacraţi, cât şi talente emergente. Nume de marcă precum Thomas Ostermeier, Leander Haußmann, Alexandra Badea, Rostislav Novak Jr, Sára Arnstein, Thanos Nikas, Andrea Gavriliu, Gianina Cărbunariu, Bobi Pricop, Vlad Cristache, Irisz Kovacs, Bogdan Georgescu, Andrei Huţuleac, Diana Mititelu şi multe altele se regăsesc în selecţia festivalului. De asemenea, companii de prestigiu, cum ar fi Teatrul Schaubühne din Berlin, Teatrul RambaZamba din Berlin, Cirk la Putyka din Praga, Hedera Helix şi Mascaret Production din Franţa, Ufftenzivot din Praga, Ars Moriendi din Salonic, Teatrul Naţional „Ivan Vazov din Sofia, Teatrul Naţional „Radu Stanca din Sibiu, Teatrul German de Stat din Timişoara, Teatrul de Stat Constanţa, Teatrul „Maria Filotti din Brăila, Teatrul „Regina Maria din Oradea, Teatrul Excelsior din Bucureşti şi Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, aduc în prim-plan producţii inovatoare şi captivante.

Tema ediţiei de anul acesta a festivalului, Limite/Limits, are o rezonanţă deosebită în contextul societăţii actuale. Evenimentul îşi propune să exploreze întrebări profunde privind limitele noastre personale, interioare şi ale corpului uman, dar şi să analizeze limitele impuse de societate. Festivalul aduce în discuţie dilemele cu care se confruntă societatea contemporană, inclusiv probleme precum globalizarea şi construirea de ziduri între oameni.

În cadrul spectacolelor prezentate la X-FEST, publicul va avea oportunitatea de a găsi răspunsuri la măcar câteva dintre aceste întrebări esenţiale. X-FEST este un prilej de explorare şi introspecţie, oferind publicului o experienţă teatrală profundă şi provocatoare, şi ne aminteşte de puterea artei de a influenţa şi schimba perspectivele noastre asupra lumii.

Evenimentul continuă până în data de 18 octombrie, oferind iubitorilor de teatru din Bucureşti şi din întreaga ţară oportunitatea de a se bucura de spectacole de excepţie şi de a se conecta cu realităţile şi provocările lumii contemporane.

RINOCERUL

(Foto: Florin Ghioca, TNB)