Premiile Tony 2024: „The Outsiders” şi „Stereophonic” domină un Broadway în recul

Mare racodare la contemporan şi multă energie

0
227

16 iunie 2024, New York, NY – Într-o seară plină de surprize şi momente memorabile, Premiile Tony (ediţia a 77-a) au adus recunoaştere celor mai bune producţii de pe Broadway. La ceremonia desfăşurată duminică seara la Lincoln Center din Manhattan, gazda Ariana DeBose a condus festivităţile cu eleganţă şi energie. Iată principalele momente ale celei de-a 77-a ediţii a Premiilor Tony:

Cel mai bun musical: The Outsiders

Într-o răsturnare de situaţie surprinzătoare, The Outsiders (Cei din afară), un musical puternic bazat pe romanul clasic pentru tineri, a fost desemnat cel mai bun musical, învingând Hell’s Kitchen, un musical alimentat de melodiile Aliciei Keys şi inspirat de viaţa acesteia. The Outsiders este dur, sângeros şi plin de energie şi tineresc, prezentând unele dintre cele mai vii şi de efect scene de violenţă văzute pe o scenă de Broadway. Regizorul spectacolului, Danya Taymor, a câştigat premiul pentru regie, iar spectacolul a primit distincţii pentru sunet şi iluminat. Hell’s Kitchen a câştigat două premii de interpretare pentru tânăra sa vedetă, Maleah Joi Moon, şi pentru interpretarea remarcabilă a Keciei Lewis.

Cea mai bună piesă de teatru: Stereophonic

Stereophonic de David Adjmi, plasată în anii ’70 în două studiouri de înregistrare din California, a fost desemnată cea mai bună piesă de teatru. Piesa, care a câştigat mai multe premii decât orice alt musical, a primit distincţii pentru regizorul său, Daniel Aukin, precum şi pentru actorul remarcabil Will Brill, plus designul de sunet şi scenografie.

David Adjmi (n. 1973) este un dramaturg american din noul val multicultural care a primit o bursă Guggenheim şi o bursă Bush, alături de premiile Whiting, Steinberg şi Kesserling pentru dramă. În 2020, a lansat un memoriu despre copilăria lui din Brooklyn, intitulat Lot Six.

Cea mai bună readaptare a unui musical: Merrily We Roll Along

Merrily We Roll Along, unul dintre cele mai notabile eşecuri de pe Broadway la premiera din 1981 a lui Sondheim şi Hal Prince, cu o distribuţie de adolescenţi şi actori foarte tineri, şi-a cimentat cu întârziere statutul de capodoperă, câştigând premiul pentru cea mai bună readaptare a unui musical. Merrily We Roll Along (Mergem înainte cu bucurie) a reprezentat adaptarea piesei omonime de George S. Kaufman şi Moss Hart, despre pierderea idealurilor tinereţii.

Actorul în rol principal al spectacolului, Jonathan Groff, şi actorul în rol secundar, Daniel Radcliffe, au câştigat fiecare primul lor premiu Tony într-o producţie care a beneficiat de fondul unui interes crescut pentru opera lui Sondheim, un compozitor şi textier genial, aclamat şi iubit, care a decedat în 2021. „Acesta este dovada că ceea ce aţi avut atunci a fost cu adevărat o capodoperă”, a spus producătoarea principală, Sonia Friedman, adresându-se celor din producţia originală. Şi sora ei, regizoarea musicalului, Maria Friedman, s-a adresat spiritelor lui Sondheim şi autorului de libret al spectacolului, George Furth, spunând: „Steve şi George: «Merrily» este popular!”.

Cea mai bună readaptare a unei piese: Appropriate

Branden Jacobs-Jenkins a fost recunoscut de mult timp drept unul dintre cei mai buni dramaturgi ai noii generaţii americane, dar Appropriate (joc de cuvinte ce poate să însemne Potrivit sau Obţine) este prima sa lucrare care ajunge pe Broadway. În discursul său de acceptare, el a spus că a petrecut ani de zile fiind considerat „prea riscant, prea provocator şi prea necomercial”. Vedeta piesei, Sarah Paulson, a câştigat, de asemenea, un premiu Tony pentru cea mai bună actriţă în rol principal.

Hillary Clinton a prezentat unul dintre spectacole

Hillary Clinton vorbeşte pe scenă în timpul celei de-a 77-a ediţii a Premiilor Tony, la Teatrul David H. Koch de la Lincoln Center, în 16 iunie 2024, în New York City. (Kevin Mazur/Getty Images pentru Tony Awards Productions)

Hillary Clinton, îmbrăcată într-un caftan, semnalând un posibil suport pentru cauza palestiniană, a urcat pe scenă la Premiile Tony 2024, duminică seara, şi a ţinut un discurs în faţa publicului din New York despre „cât de important este să votezi”. Ea a subliniat, de asemenea, importanţa istorică a musicalului Suffs, în care este menţionată ca fiind co-producătoare, când a urcat pe scenă pentru a prezenta un număr muzical interpretat de distribuţie.

Un musical epic produs de Public Theater şi regizat de Leigh Silverman, Suffs aduce la viaţă un capitol complicat din lupta continuă pentru dreptul de vot: mişcarea pentru drepturile de vot ale femeilor din America. Scris de şi având-o în distribuţie pe una dintre cele mai interesante noi voci din teatru, Shaina Taub, acest nou musical oferă o privire curajoasă asupra acestor pioniere neştiute. În cei şapte ani care au precedat adoptarea celui de-al Nouăsprezecelea Amendament în 1920, un grup pasionat de sufragete, Suffs”, cum se numeau ele însele, a ieşit în stradă, pledând pentru tactici de protest care au transformat ţara. Ele şi-au riscat vieţile confruntându-se cu preşedintele, publicul şi între ele. O poveste captivantă despre femei strălucite, dar imperfecte, care au luptat împotriva şi prin intermediul diferenţelor generaționale, rasiale şi de clasă, Suffs explorează cu îndrăzneală victoriile şi eşecurile unei lupte pentru egalitate care este departe de a fi încheiată (prezentare din programul de sală al spectacolului).

Shaina Taub a câştigat două premii Tony 2024 pentru cea mai bună carte a unui musical şi pentru cea mai bună coloană sonoră pentru Suffs.

Maleah Joi Moon (21 de ani) a câştigat premiul Tony pentru cea mai bună actriţă în rol principal într-un musical duminică seara, pentru debutul său pe Broadway în Hell’s Kitchen, un remix ficționalizat al copilăriei Aliciei Keys. Primul rol pe scenă al lui Moon a fost interpretarea lui Dorothy într-o producţie şcolară a piesei Vrăjitorul din Oz, acelaşi rol pe care Keys l-a jucat prima dată când era copil. Apoi, s-a remarcat în cadrul producţiilor şcolare cu Annie, Shrek, Sister Act, Rent, Into the Woods, Peter and the Starcatcher şi West Side Story.

Celelalte nominalizate la categoria cea mai bună actriţă în rol principal au fost: Eden Espinosa (Lempicka), Maryann Plunkett (The Notebook), Kelli O’Hara (Days of Wine and Roses) şi Gayle Rankin (Cabaret).

După ce a fost anunţată câştigătoarea premiului Tony, ea a rămas pe scaun timp de câteva secunde, uimită că a primit acest premiu la doar 21 de ani şi plângând.

În discursul său de acceptare, Moon le-a mulţumit părinţilor săi, precum şi Aliciei Keys şi echipei creative de la Public Theater. „Aţi văzut ceva în mine acum câţiva ani şi aţi îngrijit acel lucru de atunci”, a spus ea.

Jonathan Groff, un interpret exuberant care iubeşte şi este iubit de Broadway, a câştigat în sfârşit primul său premiu Tony duminică seara, obţinând trofeul pentru cel mai bun actor în rol principal într-un musical pentru interpretarea sa remarcabilă într-o readaptare transformatoare a piesei Merrily We Roll Along. Premiul îi aduce recunoaştere în industrie unei vedete a teatrului muzical care a găsit succes şi pe ecrane: el dă voce personajelor Kristoff şi Sven în filmele Frozen ale Disney, a avut un rol recurent în serialul de televiziune Glee şi l-a interpretat pe Regele George în Hamilton, o performanţă comică de mare efect care a ajuns la un public larg prin filmarea live (precum şi prin popularul album cu distribuţia).

Cum se califică spectacolele pentru Premiile Tony?

Un teatru Broadway care se califică la Premiile Tony este un teatru din New York City care îndeplineşte anumite criterii specifice, stabilite de Liga Americană a Teatrelor şi Producătorilor. Iată câteva dintre principalele criterii:

  1. Localizare geografică: Teatrul trebuie să fie situat în cartierul teatral din Manhattan, între Strada 40 şi Strada 54 şi între Bulevardul Şase şi Bulevardul Nouă.
  2. Capacitate: Teatrul trebuie să aibă o capacitate de cel puţin 500 de locuri. Acest număr minim de locuri distinge teatrele Broadway de teatrele Off-Broadway şi Off-Off-Broadway, care au capacităţi mai mici.
  3. Acorduri sindicale: Producţiile din teatrele Broadway trebuie să respecte acordurile sindicale relevante, inclusiv cele ale Actors’ Equity Association (Sindicatul Actorilor) şi alte sindicate din domeniul teatral.
  4. Producţii profesioniste: Teatrele Broadway găzduiesc producţii profesionale, ceea ce înseamnă că toţi cei implicaţi, de la actori la echipa tehnică, sunt plătiţi şi lucrează sub contracte profesionale.
  5. Recunoaşterea Ligii Teatrelor şi Producătorilor: Teatrul trebuie să fie recunoscut oficial de Liga Teatrelor şi Producătorilor ca fiind un teatru Broadway.

Doar producţiile prezentate în teatrele care îndeplinesc aceste criterii sunt eligibile pentru a fi nominalizate şi a câştiga premii Tony, cele mai prestigioase premii din industria teatrului american.

Cum sunt alcătuite juriile Premiilor Tony?

Juriul Premiilor Tony este alcătuit dintr-un grup diversificat de profesionişti din domeniul teatrului, dar şi din alte domenii culturale şi academice. Iată cum este organizat şi selectat acest juriu:

  1. Comitetul de Administrare al Premiilor Tony: Acest comitet supraveghează regulile şi procedurile Premiilor Tony. El este alcătuit din membri ai Ligii Americane a Teatrelor şi Producătorilor şi ai American Theatre Wing, cele două organizaţii care administrează premiile.
  2. Consiliul de Nominalizare: Consiliul de Nominalizare este format din aproximativ 50 de membri, care sunt invitaţi să facă parte din acest consiliu de către Comitetul de Administrare. Membrii consiliului sunt critici de teatru, agenţi, manageri, producători, directori de casting şi alţi profesionişti din industria teatrală. Acest consiliu vizionează toate producţiile eligibile şi votează pentru a decide nominalizările în fiecare categorie.
  3. Membrii votanţi: Aproximativ 800 de membri au drept de vot pentru a alege câştigătorii Premiilor Tony. Aceşti membri includ:
    • Membri ai Ligii Americane a Teatrelor şi Producătorilor
    • Membri ai American Theatre Wing
    • Critici de teatru
    • Membri ai sindicatelor şi asociaţiilor profesioniste din teatru, cum ar fi Actors’ Equity Association, United Scenic Artists şi Dramatists Guild
    • Profesionişti din alte domenii culturale şi academice, inclusiv academicieni şi administratori de teatre regionale.
  4. Procesul de vizionare şi votare: Toţi votanţii trebuie să vizioneze toate spectacolele nominalizate înainte de a-şi exprima votul. După ce toate nominalizările sunt anunţate, votanţii primesc buletine de vot şi au un anumit interval de timp pentru a-şi trimite voturile.
  5. Transparenţă şi integritate: Pentru a asigura transparenţa şi integritatea procesului de votare, toate voturile sunt centralizate şi contabilizate de o firmă independentă de contabilitate.

Acest sistem este conceput pentru a asigura că Premiile Tony reflectă judecata unei game largi de profesionişti şi experţi din domeniul teatral, garantând mai mult sau mai puţin recunoaşterea celor mai bune performanţe. Sistemul este conceput într-un fel care evită „încoronarea” unor producţii obscure preferate de un juriu mic compus din insideri, optând pentru o validare mai largă a premianţilor. Se ţine cont şi de succesul la public şi de numărul de cronici pozitive, de cum a trecut rampa un spectacol şi impactul general, căutând spectacole care au avut şi succes la public, şi receptare critică de vârf. Totuşi, cum tot ce este omenesc este subiectiv, nici aceste premii nu sunt infailibile şi deseori există spectacole foarte bune care trec neobservate.

În concluzie, şi această ediţie a Premiilor Tony a adus recunoaştere atât producţiilor noi, cât şi celor „readaptate” (eternele revivals), marcând o seară de neuitat pentru toţi cei implicaţi. Cu toate acestea, provocarea de a atrage publicul rămâne, în contextul unei oferte bogate de spectacole cu preţuri foarte mari la bilete şi a unei cereri insuficiente de spectatori.

O perioadă de recul pentru Broadway

Sezonul Broadway 2023 2024 a fost al doilea sezon complet după COVID. Deşi au existat 21 de premiere cu piese şi musicaluri noi până în iunie 2024, ziarele americane raportează că Broadway a avut, de fapt, un an teribil din punct de vedere financiar.
În acest sezon au fost înregistrate vânzări de bilete de 1,54 miliarde de dolari şi 12,3 milioane de spectatori. Pare mult, dar vânzările anuale de bilete au suferit o scădere severă cu 10% în termeni reali faţă de anul trecut şi cu peste 30% în comparaţie cu sezonul 2018 2019. Principalele motive pentru scăderea vânzărilor de bilete pe Broadway au fost:

– Violenţa şi protestele pe străzile din New York City au descurajat turiştii, afectând siguranţa percepută şi atracţia pentru oraş.

– Exodul populaţiei rezidente (spre Florida, Texas şi alte state mai conservatoare, cu impozite mai mici) a redus numărul locuitorilor, iar noii rezidenţi, mai tineri şi ocupati, din ţări fără o tradiţie teatrală, au mai puţin timp şi interes pentru spectacolele de pe Broadway. Peste un milion de oameni au părăsit New Yorkul doar de la pandemie, dintre care mulţi albi şi evrei care iubeau teatrul, şi doar aproximativ 74.000 au venit, excluzând imigranţii ilegali aduşi în acest stat din 2023.

– Planurile de implementare a taxelor de congestie pentru turiştii care vin cu maşina în oraş au adăugat costuri suplimentare, împiedicând astfel mulţi potenţiali vizitatori.

– Politica organizatorilor de a descuraja reducerile de preţuri nu a avut succes, afectând negativ atracţia spectacolelor pentru o gamă mai largă de spectatori.

– Reducerea numărului de turişti din cauza lipsei de hoteluri disponibile şi interdicţiei Airbnb în New York City a limitat opţiunile de cazare şi a diminuat numărul de vizitatori ai oraşului.

– Creşterea semnificativă a preţurilor biletelor, inclusiv pentru spectacolele de top, a exclus o mare parte din publicul potenţial.

Biletele pentru locurile din orchestră la apreciata „readaptare” a spectacolului Merrily We Roll Along (cu Jonathan Groff şi Daniel Radcliffe) pornesc de la peste 400 de dolari pentru o reprezentaţie similară într-o seară de săptămână, dar ajung până la 700 de dolari pentru locuri mai bune. Şi aceasta este doar valoarea nominală, uitând de cifrele nesăbuite percepute de intermediarii speculanţi de bilete (care au cerut peste 1000 de dolari pentru biletele la Hamilton, în perioada lui de vârf).

Nu se găsesc reduceri la bilete decât dacă eşti dispus să te mulţumeşti cu un substitut pentru orice spectacol mare. Prin faptul că face aceste evenimente inaccesibile pentru clasa de mijloc, cei cu un statut socio-economic mai scăzut şi tinerii, Broadway continuă să perpetueze reputaţia sa de elitism cultural, destinaţie pentru turişti bogaţi şi membri de conducere ai marilor corporaţii care pot deduce de la impozite biletele oferite cadou clienţilor şi partenerilor de afaceri.

Cu scăderea semnificativă a veniturilor din vânzările de bilete de pe Broadway, nu ajută nici faptul că, pe ansamblu, costurile operaţionale au crescut, ceea ce înseamnă acum că profitul pe Broadway este şi mai mic.

Această schimbare poate explica de ce atât de puţine spectacole de pe Broadway anunţă acum că au recuperat investiţia iniţială. Se pare că Broadway – o afacere riscantă în mod normal – devine tot mai riscant de la o zi la alta, cu atât mai mult cu cât toate spectacolele sunt făcute cu bani privaţi.

Articol de Alexandra ARES

Alexandra Ares
Alexandra Ares este critic de teatru, dramaturg, romancier, scenarist şi producător de televiziune, născută în România şi naturalizată în SUA, unde a trăit 20 de ani. Are un doctorat în teatrul american contemporan şi studii de teatrologie la UNATC. De asemenea, are o specializare în Foreign Policy şi Global Political Economy la London School of Economics. A lucrat ca realizatoare la Redacţia Teatru a TVR (emisiunile „Gong”, „Scena”, „Maeştrii teatrului românesc”), corespondent TVR la New York, producător de ştiri interne la CBS News din New York, director de comunicare la ONU şi Programul ONU pentru Dezvoltare etc. Este autoarea, printre altele, a romanelor „Visătoarele” şi „Viaţa mea pe net” (Polirom), a cărţii de analiză dramatică „Sam Shepard: Rebelul rigorii mortale” (Tracus Arte), a colecţiei de piese „Teatru românesc contemporan” (Editura Academiei Române), care a fost nominalizată la Premiile Uniunii Scriitorilor din 2023. Spectacolul ei, „Frumoasa adormită şi trezită”, a fost nominalizat la Premiile UNITER pentru cel mai bun spectacol radiofonic (regia: Diana Mihailopol). Comedia ei, „O bunică de milioane”, scrisă în colaborare cu Dinu Grigorescu, se joacă la Teatrul Dramaturgilor Români din Bucureşti. În 2023, a avut câteva spectacole-lectură şi la New York. Este membru al Comitetului de conducere al Filialei Bucureşti – Dramaturgie a Uniunii Scriitorilor din România şi membru UNITER. A fost membru al PEN New York. Este câştigătoarea premiilor Next Generation Indie Awards (NYC) şi Readers Favorite (Miami), finalista premiilor BOTYA Awards (Chicago) şi laureata premiului Filialei Bucureşti – Dramaturgie a Uniunii Scriitorilor din România. www.alexandra-ares.com www.fundatiaspiritromanesc.ro