„Secundar” de Alexandra Badea, la TNB: Un experiment ambiţios, un manifest progresist

Cu plusuri şi minusuri

0
1219

Alexandra Badea a lansat pe scena mare a Teatrului Naţional Bucureşti spectacolul Secundar. O mega-producţie de trei ore (cu pauză) care combină ambiţios multe din ideile care o preocupă pe regizoare de la debut şi parcă toate inovaţiile din ultimul secol: teatrul în teatru, teatrul şi filmul, ancheta poliţistă, terapia psihologică de grup, trauma, teatrul politic (de stânga), diversitatea experienţelor femeilor şi intersecţionalitatea, adică modul în care diferitele identităţi (gen, rasă, clasă socială, sexualitate etc.) influenţează experienţele femeilor, cu un accent pe redefinirea feminităţii şi pe combaterea stereotipurilor legate de rolurile de gen.

O operă progresistă, un pic proletcultistă, dar modernă şi spectaculoasă. Producţia utilizează o instalaţie de şase camere pentru a supraveghea personajele în spaţii intime, surprinzând momente de vulnerabilitate şi explorând dualitatea dintre imaginea publică şi cea privată. Prin dialogul firesc şi contemporan dintre teatru şi film, Badea creează un univers vizual monumental (director de imagine: Boróka Biró), evidenţiind complexitatea identităţii şi a rolurilor pe care le jucăm în societate, fiecare din noi dornici să facem orice pentru a obţine roluri principale în scenariile fiecărui episod de viaţă.

În partea dreaptă, scena este presărată cu bucăţi sparte de statui clasice reprezentând un cuplu, într-un manifest de demolare şi deconstrucţie a trecutului – artistic, teatral, uman şi patriarhal. În partea stângă, avem un mobilier stradal de piatră cu vegetaţie, ca cele care au împânzit oraşul, un spaţiu de recreere. La mijloc, se află locul de muncă, un pat de spital, recuzita unui spectacol pe un subiect medical, din perspectiva medicilor. În partea de sus a scenei, sunt diverse camere în care discuţiile intime dintre personaje sunt proiectate pe ecrane monumentale.

Spectacolul începe pe o pistă, continuă pe o alta şi se fragmentează din ce în ce mai mult, devenind, uneori, greu de urmărit. Ca şi în Exil, avem interacţiuni cu publicul, puncte de vedere, amintiri, flashbackuri, imagini simbolice, repetiţii intenţionate. Spre deosebire însă de Exil (laureat al premiului Rinocerul în 2023), care avea o anume unitate în toată polifonia lui, în Secundar, dramaturgia Alexandrei Badea aleargă pe prea multe piste, ca o vânătoare după prea mulţi iepuri simultan, ceea ce-i afectează unitatea şi coerenţa.

Deconstructivismul, derivat din filosofia lui Jacques Derrida, a influenţat profund teatrul francez contemporan, conducând la o reevaluare a structurilor narative şi a convenţiilor scenice tradiţionale. Această abordare se concentrează pe demontarea şi reinterpretarea textelor, punând sub semnul întrebării sensurile stabilite şi explorând multiple perspective.

Un exemplu elocvent al aplicării deconstructivismului în teatrul francez este spectacolul Prima piesă a lui Cehov al companiei Dead Centre, prezentat în cadrul Festivalului Naţional de Teatru din 2018. Acest spectacol a oferit o lecţie despre conceptul de „meta”, transformându-se într-un comentariu asupra propriei sale construcţii, pornind de la textul lui Cehov. Spectatorii au avut posibilitatea de a asculta în căşti comentariile regizorului referitoare la spectacol, creându-se astfel o stratificare a naraţiunii şi o distanţare faţă de convenţiile teatrale tradiţionale. Această abordare a ilustrat temele cehoviene – viaţa, moartea, dragostea şi nefericirea – într-o formă explicit anticonvenţională, subliniind natura fluidă şi interpretabilă a textului teatral.

Un alt exemplu notabil este adaptarea romanului „Estetica rezistenţei” de Peter Weiss, realizată de regizorul Sylvain Creuzevault la Théâtre National de l’Odéon în 2023 (prezentată de Mirella Patureau în revista „Scena”). Spectacolul, de aproximativ patru ore, a urmărit călătoria iniţiatică a unui tânăr implicat în lupta antifascistă sub regimul nazist. Producţia a fost rezultatul unui atelier intensiv desfăşurat pe parcursul a doi ani, reflectând asupra contextului istoric şi politic actual şi explorând capacitatea teatrului de a se adapta şi de a reflecta realităţile contemporane printr-o abordare deconstructivistă.

Şi scenariile regizorale din ultima vreme ale Alexandrei Badea sunt rezultatul punerii cap la cap a unor astfel de ateliere, desfăşurate cu actori şi colaboratori din diverse domenii. Un exemplu concret este micul spectacol Cea care priveşte lumea, invitat din Franţa la Teatrul de Comedie în iunie 2023. Acesta explora tema prieteniei romantice ambigue şi idilice dintre un imigrant ilegal african şi o tânără franţuzoaică de 16 ani. Spectacolul a fost construit pe baza unor interviuri de documentare realizate la diverse licee din Franţa, acoperind teme precum imigrarea, diferenţele culturale, adolescenţa şi conflictele interioare dintre visuri şi realităţi.

Totuşi, această metodă de lucru, deşi interesantă, ridică întrebări privind valoarea artistică a spectacolului şi implicit a dramaturgiei, care pare uneori umbrită de un discurs mai degrabă propagandistic, axat pe temele de stânga ale zilei, unele rezonabile, altele cu o tracţiune redusă la publicul obişnuit. Acest gen de discurs este, din nefericire, susţinut financiar prin granturi europene, care tind să condiţioneze arta de o inginerie socială nu întotdeauna populară. Dar, vrem nu vrem, astfel de idei, la fel ca şi cele de dreapta, fac parte din peisajul ideologic al anului 2025.

În cazul noii premiere, Secundar, autoarea mărturiseşte că a venit la TNB pentru prima oară doar cu un sinopsis, nu cu o piesă propriu-zisă terminată, şi a dezvoltat acest sinopsis cu actorii. A asociat la aceste demersuri un psiholog şi un criminolog, implicând actorii într-o şedinţă de terapie de grup, respectiv o anchetă. „După ce am înregistrat câteva ore de material, am început să scriu. Nu am transmis neapărat aceste improvizaţii în piesă, dar anumite fraze se regăsesc. Uneori, ele circulă de la un actor la celălalt”, mărturiseşte autoarea în programul de sală. Este un lux, la care dramaturgii români în viaţă, cu piese de sertar terminate care aşteaptă de ani buni în fişiere ignorate de TNB, nici nu visează.

Textul are ca subiect un grup de actori care lucrează de mult împreună, conduşi de o regizoare (Ada Galeş), un fel de alter ego al Alexandrei Badea. La un moment dat, regizoarea o înlocuieşte pe actriţa principală, Marta (Cosmina Olariu), cu Marina (Crina Semciuc). Supărată de retrogradare, Marta va avea un lung colaps nervos şi se va sinucide (sau doar dispare, totul este extrem de neclar), determinând grupul să facă un „post-mortem” detaliat al relaţiilor fiecăruia cu victima, dar şi al propriilor vieţi, personale şi profesionale, redate prin proiecţiile video monumentale.

Pe ansamblu, Secundar conţine multe momente geniale, scrise cu talent şi sensibilitate, montate şi jucate minunat de marii artişti ai Naţionalului. Aceştia ne delectează cu un joc firesc, spontan, redat expresiv pe marile ecrane de proiecţie prin gros-planuri monumentale – o tehnică inventată în anii ’60 de Andy Warhol şi nelipsită de decenii de pe marile scene de teatru şi stadioane. Din păcate, spectacolul are şi „burţi” – momente în care repetiţiile şi autoanalizele (navel gazing, cum spun americanii) devin obositoare şi melodramatice, transformând totul într-o telenovelă gigantică. Pe mine, cel puţin, m-au făcut să casc de câteva ori (mai ales în actul doi). Cred că, dacă ar fi fost mai scurt cu 30-40 de minute, spectacolul ar fi fost mai coerent şi mai uşor de urmărit.

 

Din fericire, Secundar este susţinut de interpretările fantastice ale actorilor de la TNB, care navighează, fiecare cum poate, prin acest hăţiş stufos de idei, ba chiar reuşesc să facă multele idei teziste să sune cât de cât firesc. Minunaţi sunt István Téglás, Emilian Oprea, Mihai Călin şi Alexandru Potocean – exponenţii, ni se spune, ai unei masculinităţi toxice, dar care par, mai degrabă, inofensivi, relaxaţi, cuceritori prin umanitate. În schimb, doamnele par extenuate de feminismul greu cucerit, de lupta de a se afirma profesional cot la cot cu bărbaţii, dar şi de concurenţa dintre ele. Fie se împietresc (Ada Galeş), fie clachează, în pragul unor crize de nervi (Cosmina Olariu).
O interpretare de mare forţă are Diana Dumbravă, cu un moment memorabil în final. Crina Semciuc creează o Marina fragilă şi excepţional de telegenică (dar cu probleme de dicţie în primul act). Ada Galeş interpretează alter egoul regizoarei Alexandra Badea, dând glas propriilor nelinişti legate de asumarea maternităţii într-o profesie care implică călătorii constante şi competiţia cu bărbaţi care nu au astfel de griji. Cosmina Olariu dă viaţă personajului celui mai ingrat, femeia dispărută, Marta, un fel de „drama queen” care ne cere constant simpatia fără să ne-o obţină niciodată – un pion de şah sacrificat de regină pentru că nu-şi poate depăşi condiţia de actor secundar. István Téglás interpretează cu mare sensibilitate monologul despre alienarea şi izolarea unui actor gay, fără iubit, care vine acasă seara într-un apartament gol, o viaţă unde majoritatea conexiunilor se consumă online lăsând un vid din ce în ce mai mare în viaţa reală.

 

Se spune deseori că o carte bună sau un spectacol de teatru care critică societatea poate influenţa şi corecta comportamentul în viaţa reală. Una din pistele interesante ale spectacolului este tocmai această disociere între ce spunem pe scenă şi în public şi cum ne comportăm – dezolant – în realitate, mai ales atunci când nu avem martori.

 

Finalul conturează apăsat mesajul feminist al piesei pentru o generaţie în care foştii reprezentanţi ai patriarhatului, tradiţiei şi ai masculinităţii toxice au devenit nişte dinozauri care dansează într-o mare finală aflată pe muchia între geniu şi kitsch. Potocean dansează cu un set de sâni prostetici, Téglás într-un costum de epocă cu coadă de dinozaur, Galeş într-un costum de Ioana d’Arc modernizat – o luptătoare pentru drepturile femeilor? Momentul e coregrafiat cu costume de epocă, ironizate din prisma prezentului, cu genuri fluide, ce evocă vag spiritul spectacolului de deschidere a Olimpiadei din 2024 şi al Franţei macroniste. Ce a urmat a părut un pic redundant.

 

Femeile din România au obţinut dreptul de vot acum doar 87 de ani, în 1938, dar cu anumite restricţii. Constituţia din 1938 le-a acordat acest drept, însă doar pentru alegerile locale şi cu anumite condiţii legate de educaţie.

Abia în 1946, după Al Doilea Război Mondial, femeile au primit drept de vot universal, putând participa la alegerile parlamentare fără restricţii. Acest moment a marcat o egalizare reală a drepturilor electorale între bărbaţi şi femei în România.

A reuşit deci acest experiement? Parţial. Secundar aduce însă TNB-ul în anul de graţie 2025, după o serie de spectacole ancorate cu prudenţă (sau laşitate politică) doar în trecut. E o adiere proaspătă de vânt care îndepărtează pânzele de păianjen şi ne face pe noi, „The Second Sex” – cum ne-a descris Simone de Beauvoir în 1949, într-una dintre cele mai influente lucrări feministe, explorând condiţia femeii şi construcţia socială a feminităţii –, să ne simţim văzute şi auzite.

 

Cronică de Alexandra ARES

(Foto: A.A.)

 

Secundar

de Alexandra Badea

Regia: Alexandra Badea

Scenografia: Cosmin Florea

Sound design: Călin Ţopa

Lighting design: Cristian Şimon

Director de imagine: Boróka Biró

Asistent regie: Corina Mihaela Predescu

Coregrafia: Florin Fieroiu

Afiş: Cosmin Florea

Producător delegat: Mădălina Ciupitu

Regia tehnică: Adrian Ionescu

Sufleor: Tatiana Oprea

Distribuţia:

Olga – Diana Dumbravă

Sofia – Ada Galeş

Marina – Crina Semciuc

Marta – Cosmina Olariu

Mircea – Emilian Oprea

Toma – Alexandru Potocean

Victor – István Téglás

Vladimir – Mihai Călin

Voce inspector – Marius Bodochi

Voce terapeută – Alexandra Badea

Producţia: Teatrul Naţional „I. L. Caragiale” Bucureşti

Data premierei: 15 martie 2025

Alexandra Ares
Alexandra Ares este critic de teatru, dramaturg, romancier, scenarist și producător de televiziune, născută în România și naturalizată în SUA, unde a trăit 20 de ani. Este laureată a Premiului I.L. Caragiale al Academiei Române pentru piesa „Youthtopia”, a Premiului Dumitru Solomon al Asociației Dramaturgilor din București pentru cartea „Sam Shepard: Rebelul rigorii mortale” și finalistă a premiului Uniunii Scriitorilor pentru cartea „Alexandra Ares: Teatru”, publicată la Editura Academiei Române. Ca romancier, a obținut mai multe premii și nominalizări în Statele Unite: Next Generation Indie Awards (NYC), Readers' Favorite (Miami), Best Book of the Year al Best Book USA din Los Angeles și BOTYA Awards (Chicago). Spectacolul său „Frumoasa adormită și trezită” a fost nominalizat la Premiile UNITER pentru cel mai bun spectacol radiofonic (regia: Diana Mihailopol) și va fi jucat în 2025 într-o versiune nouă la Pitești și Chișinău (Regia: Alexandru Grecu). Comedia „O bunică de milioane”, scrisă în colaborare cu Dinu Grigorescu, s-a jucat la TDR (regia și adaptarea în muzical, Teodora Cîmpineanu). În 2023, a avut spectacole-lectură la New York cu piesele „Youthopia”, „Bank of Imagination” și „Hotel Cosmos: Elon Musk goes to Mars” (Regia: Wayne Paul Mattingly). Este absolventă a UNATC, cu un doctorat în teatrul american contemporan. De asemenea, a studiat la London School of Economics, obținând un certificat în „Global Political Economy și International Relations”. A lucrat la TVR, CBS News și la ONU. www.alexandra-ares.com www.fundatiaspiritromanesc.ro