Premieră la Piteşti: „Furnici” de Saviana Stănescu 

0
26

Principalul merit al piesei Furnici de Saviana Stănescu este titlul care ne trimite spre zoologia lui Aristofan, dar scriitoarea nu este o comediană. Ea împinge acţiunea spre o poveste newyorkeză, unde două surori care lucrează în domeniul ştiinţific fac o cercetare sub supravegherea unui profesor universitar care dezvăluie similitudini între lumea furnicilor şi cea a oamenilor care trudesc ca nişte furnici pentru profitul altora. Însă stilul este de conversaţie contemporană, inclusiv cu publicul, la un moment dat, care este presărat în Sala Studio pe grupuri de furnici, iar actorii interferează cu spectatorii şi merg pe culoarele libere de la un capăt la altul în decurs de aproape 90 de minute. Această tehnică este cursivă şi discursivă în acelaşi timp, pedagogic ştiinţifică şi umană concomitent, pe linia actuală de dramaturgie a cotidianului unde replicile sunt spuse pe şleau, iar metamorfozarea nu mai există. Dacă în dramaturgia animalieră a lui Eugène Ionesco, Rinocerii, există treapta alegorică, în Furnici putem spune că ar exista o tendinţă de intercomunicare între specii bazată chiar pe detalii fiziologice de amplitudine şi numeroase conexiuni.

Fetele trăiesc o dramă a însingurării în muşuroaiele din New York, dar valabilă şi în alte zone ale planetei unde înghesuiala umană a devenit deja un fenomen biologic şi demografic înspăimântător. Saviana Stănescu manipulează din instinct acest dualism al naraţiunii şi izbutueşte în mare parte să menţină trează atenţia spectatorilor, deşi sunt multe întreruperi şi vizualizări pe un ecran de televizor (video: Florin Constantinescu) care, la un moment dat, dau impresia de reportaj de jurnal de actualităţi sau de National Geographic.

Regia domnului Alexandru Boureanu, director al Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, este provocată de însăşi structura piesei şi reuşeşte în cadrul unei săli mici cu publicul înghesuit să dirijeze cursiv şi interesant mişcarea celor trei actori, din care se distinge bărbatul, Dr. Adam Cohn (Cosmin Dominte), prin jocul cald şi umanist al legăturii cu cele două surori şi cu lumea insectelor căreia de multe ori nu îi acordăm atenţie. S-a apelat la o distribuţie foarte tânără, supusă unui efort de mişcare şi comunicare în cadrul imaginii globale de muşuroi, în care ambele actriţe trec cu succes acest dificil examen scenic: Teodora Colţ în rolul Miei şi Ioana Podăreanu în rolul Carei.

De efect este finalul cu tentă erotică între profesor şi studentă care obţine o bursă mult visată de cercetare în continuare a fenomenului analizat, ceea ce subliniază că fără sprijin nu poţi realiza mari obiective în cariera profesională.

La reuşita reprezentaţiei a contribuit şi scenografia experimentatei artiste Miruna Varodi care transformă spectatorii prezenţi în sală în muşuroaie şi foloseşte abil unele proceduri tehnice şi costumaţia în care este expertă.

Furnici – o piesă şocantă în care numele dramaturgului nu dă dureri de cap nimănui, iar îndrăzneala repertorială constă în abordarea unei formule inedite mixte, dar foarte moderne.

Partea finală conţine şi o supralicitare a melodramei dintotdeauna, în care una din surori rămâne gravidă cu profesorul despre care aflăm, de fapt, că este căsătorit şi de aici complicaţiile de rigoare în care publicul cu problemele sale reale se recunoaşte.

Evident că femeia a rămas şi fără serviciu, astfel de probleme fiind frecvente peste Ocean, fiinţa umană lucrătoare fiind supusă bine-cunoscutului stres existenţial.

Într-un strat mai adânc al piesei, resimţim şi dificultatea vieţii de emigrant şi agitaţia teribilă a furnicilor de pretutindeni.

Piesa Savianei Stănescu se înscrie în curajosul program iniţiat de Teatrul „Alexandru Davila” din Piteşti al dramaturgiei feminine româneşti pe texte contemporane, susţinut cu pasiune actoricească în regia unor personalităţi ale teatrului românesc de azi.

Cronică de Dinu GRIGORESCU

(Foto: Teatrul „Alexandru Davila” Piteşti)

 

Furnici

de Saviana Stănescu 

Regia artistică: Alexandru Boureanu

Scenografia: Miruna Varodi

Video: Florin Constantinescu 

Distribuţia:

Cara – Ioana Podăreanu

Dr. Adam Cohn – Cosmin Dominte 

Mia – Teodora Colţ

Producător: Teatrul „Alexandru Davila” Piteşti

Data premierei: 26 septembrie 2025

Dinu Grigorescu
Dinu Grigorescu (n. 4 iunie 1938, Ploieşti, România) este dramaturg, poet, prozator, jurnalist, critic teatral, editor şi specialist în administraţia publică, fiind unul dintre cei mai prolifici dramaturgi români din generaţia optzecistă. A publicat 52 de cărţi de teatru, poezie şi proză, 65 de comedii (dintre care i s-au jucat doar 20 ca spectacole scenice, radiofonice, TV şi lecturi) şi 5 volume de critică teatrală. Deţine numeroase premii literare, inclusiv pe cel al Uniunii Scriitorilor pentru cartea de dramaturgie publicată de Editura Academiei în 2021.