Premiera Orașul nostru de la Teatrul Excelsior este o adaptare modernă și edgy a celebrei piese a lui Thornton Wilder. Cu alte cuvinte, haine vechi în straie 2023. Am fost surprinsă un pic de această alegere repertorială la un teatru de tineret unde aștept să văd piese noi și premiere absolute cum a fost minunatul spectacol cu Solaris. Dar, în general, regizorii din generația domnului Dabija fug de textele noi și preferă să le modernizeze pe cele vechi.
Montarea de la Excelsior propune deci o incursiune în universul textului clasic, încercând să-l aducă în contextul contemporan și să-i capteze esența într-o manieră nouă, cu crochiuri ironice, și uneori, ca cele muzicale, explozive. Regizorul Alexandru Dabija și echipa de creație au căutat să creeze o conexiune puternică cu generația actuală, aducând în prim-plan elemente cu care tinerii (unii din ei) se pot identifica (cum ar fi o fată de liceu care se bărbierește pe față ca un băiat), chiar dacă aceste lucruri nu există în textul plin de candoare al lui Wilder. Ideea regizorală e că orașul nostru s-a schimbat, dar ciclul vieții rămâne neschimbat.
Piesa lui Thornton Wilder, scrisă în 1938, explorează viața și moartea într-un mic oraș din New Hampshire, evidențiind obișnuințele și convențiile sociale. Este vorba despre o Americă idilică, inocentă, care în mare măsură a dispărut. Textul original pune accentul pe personaje și pe aspectele umane fundamentale, oferind o privire profundă asupra existenței și sensului vieții, aducând în prim-plan valori precum comunitatea, legăturile dintre oameni, iubirea și trecerea timpului.
Thornton Wilder a fost un renumit dramaturg american, laureat al Premiului Pulitzer și al Premiului Nobel pentru Literatură, și opera lui rezistă cu brio și azi. Wilder a făcut parte dintr-o generație de scriitori care au marcat literatura și teatrul american din prima jumătate a secolului al XX-lea. Adesea denumită “Lost Generation” (Generația Pierdută) sau “Interbellum Writers” (Scriitorii Interbelici), generația lui Wilder a inclus scriitori precum R. F. Scott Fitzgerald, Ernest Hemingway, Gertrude Stein, Ezra Pound și în teatru Robert Sherwood și Elmer Rice, a cărui piesă, Mașinăria, se poate vedea la TNB, în regia lui Alexander Hausvater. Dramaturgii acestei perioade au experimentat cu formele și tehnicile dramatice, contribuind la dezvoltarea teatrului modern. Wilder a fost unul dintre pionierii acestei mișcări și a abordat subiecte profunde și universale, utilizând structuri narative neconvenționale și tehnici inovatoare pentru a reda complexitatea vieții și a condiției umane. Lucrările sale se remarcă prin sensibilitatea și acuitatea observațiilor asupra vieții și umanității și au o complexitate de fond care lipsește în mare măsură teatrului contemporan. Orașul nostru este una dintre cele mai cunoscute și apreciate piese ale sale, foarte des jucată.
Montarea lui Dabija respectă fidel cele trei acte (cu două pauze) și este chiar o plăcere să vii la teatru și să te bucuri de experiența socială pe care o presupun pauzele. În plus, adaugă un număr muzical semnat de Ada Milea în fiecare act. Aceste interludii muzicale în care personajele funcționează ca un cor de Broadway adaugă o notă vibrantă și contemporană. Deși toate cele trei numere sunt bine realizate, primul număr muzical este cel mai puternic.
Spectacolul începe în trombă, cu o energie debordantă, și continuă cu acest prim număr muzical genial (“Nu mai rămâne nimic din noi”), care combină gravitatea maximă cu cinismul și ironia. De fapt, acest cinism și ironie marchează viziunea întregii montări, mergând cumva contra originalului. Scenele scurte din spectacol par asemănătoare cu niște crochiuri, oferind instantanee din viața și vârstele locuitorilor orașului. Această modă a abordării trunchiate a scenelor a cuprins mulți regizori și nu mi-e clar dacă dintr-o intenție neinspirată de a moderniza forțat un spectacol sau de a-l regiza mai repede. Din această cauză, una dintre provocările montării lu Dabija este că nu reușește să dezvolte pe deplin aceste instantanee și să le conecteze într-o poveste coerentă și cu adevărat emoționantă. Se păstrează mereu o distanță ironică. Astfel, după debutul în trombă, în actul doi și trei, regia pare să își piardă treptat din inventivitate și din aplomb, parcă nu mai atinge toate notele cum ar trebui și, prin urmare, nu ne mai atinge nici nouă, spectatorilor, toate notele sufletului. Scena cimitirului, care are o semnificație deosebită în piesă, pare lipsită de inspirație.
Scenografia e minimalistă, adevăratul decor fiind compus din locuitorii orașului în multe scene de grup, frumos costumați de Andrada Chiriac în aceeași cheie care combină noul cu vechiul, modernul cu desuetul, ironia cu nostalgia, black hoodies cu ținuta clean cut. Două mese pătrate sugerează familiile Gibbs și Webb, cu fiul și fata care se căsătoresc, oferind o imagine simplă, dar evocativă a legăturilor și interacțiunilor dintre personaje.
Trupa excelentă a Teatrului Excelsior dă viață unei galerii mari de personaje, pline de culoare și pregnante. Ca și cele două pauze, distribuția numeroasă a ajuns o raritate datorită dificultății de a aduna actori buni în teatrele de proiect.
Montarea de la Excelsior ne invită să reflectăm asupra valorilor umane perene într-o lume în continuă transformare. Deși nu poate fi considerată o montare de referință, propunerea lui Dabija este modernă și conține elemente incitante. Fiind vorba de un teatru de tineret, așteptăm totuși mai multe piese scrise de generația de azi.
Alexandra ARES
ORAȘUL NOSTRU
de Thornton Wilder
traducerea Radu Lupan
Durata: 2h (cu pauză)
Recomandare de vârstă: 14+
Distribuția:
Regizorul tehnic unu – Iulia Samson
Regizorul tehnic doi – Bogdan Nechifor
Regizorul tehnic trei – Dan Pughineanu
Doamna Gibbs – Mihaela Trofimov
Doctorul Gibbs – Doru Bem
Doamna Webb – Oana Predescu
Domnul Webb – Mihai Mitrea
Emily Webb – Dana Marineci
George Gibbs – Mircea Alexandru Băluță
Rebecca Gibbs – Ana Udroiu
Wally Webb – Radu Micu
Profesorul Willard – Dan Clucinschi
Sam Craig – Ovidiu Ușvat
Joe Stoddard – Matei Arvunescu
Howie Newsome – Ion Bechet
Sergentul Warren – Robert Radoveneanu
Joe Crowell / Si Crowell – Alex Popa
Doamna Soames – Andreea Hristu
Simon Stimson – Dragoș Spahiu
Doamna Stimson – Annemary Ziegler
O femeie din cor – Elena Ghimpețeanu
Regia: Alexandru Dabija
Muzica originală: Ada Milea
Costume: Andrada Chiriac