Peștele Balon la Teatrul de Artă

Atmosferic, intens, modern

0
112

Talentata Teo Herghelegiu ne propune o mică bijuterie de spectacol în intimitatea sălii de la Teatrul de Artă, de pe strada Sfântul Ștefan, în apropiere de Piața Rosetti. „Peștele Balon”, în ciuda titlului un pic straniu, este o premieră absolută românească care îmbină emoția și intelectul, subtilitatea dramaturgiei cu profunzimea interpretării actoricești. Inspirat de o poveste generată cu ajutorul inteligenței artificiale de către Alexandru Damian, spectacolul scris și regizat de Theo Hergelegiu aduce în prim-plan o întâlnire tensionată între două culturi distincte: cea occidentală și cea niponă.

Într-o cameră de interogatoriu din Haga, avocata Agatha van den Berg, obosită și cinică, interpretată expresiv de Mona Eftimiu, îl întâlnește pe Haruka Yuki, un maestru sushi japonez acuzat de omor prin imprudență. Demeter András construiește un personaj enigmatic și reținut, un om care refuză să se apere în termenii occidentali ai justiției, rămânând fidel propriului cod de onoare. Yuki a fost rugat de seful inchisorii unde lucra să pregătească pește fugu (balon), ultima dorință a unei deținute politice condamnate la moarte. Yuki nu completase decăt cei  9 din 10 ani de ucenicie necesari să-i prepare acest pește foarte otrăvitor dar  și-a asumat riscul.  În final, deși s-a străduit cât a putut, Yuki a otrăvit accidental deținuta pe care de altfel o iubea, iar acest caz neobișnuit a ajuns la Haga.

Chiar dacă unele fire ale poveștii rămân suspendate, premisa ridică întrebări profunde despre culpabilitate, onoare și diferențele culturale în percepția justiției. Demeter András, ras în cap pentru acest rol, oferă o interpretare impresionantă, de o intensitate și precizie remarcabile. Prin forța, emoțiile și tăcerile sale, el dă viață unui personaj complex, sfâșiat între amintiri dureroase, codul său de onoare și realitățile unei lumi străine.
Întâlnirea dintre Agatha și Yuki devine un duel tensionat, unde fiecare replică este o punte între două lumi care par ireconciliabile. Avocata încearcă să construiască o apărare rațională, dar se lovește de refuzul lui Yuki de a-și încadra fapta în concepțiile europene de jurisprudență. În spatele acestui conflict juridic se ascunde confruntări mai profunde: ce înseamnă, de fapt, vinovăția? Poate o justiție străină să înțeleagă pe deplin un om format într-un sistem de valori diferit?

Regia lui Theo Herghelegiu este discretă, alternând intre planul rece al prezentului și planul fascinant al amintirii, frumos sugerat de Carmen Anghel, îmbrăcată în chimonou japonez.  Decorul minimalist semnat de Daniel Titza funcționează perfect pentru spațiul restrâns al Teatrului de Artă, amplificând senzația de claustrare și izolarea personajelor. Proiecțiile video realizate de Alexandru Damian completează atmosfera, aducând un contrast vizual între Europa rece și monocromă și Japonia plină de simboluri. Lumina este folosită inteligent, alternând între tonuri reci și calde, în funcție de dinamica emoțională a personajelor.

Pe măsură ce intriga avansează, raportul de forțe dintre Agatha și Yuki se schimbă subtil. De la un caz juridic care părea simplu, situația se transformă într-o confruntare de principii, axate în jurul unei povești de dragoste. Spectacolul nu oferă răspunsuri, ci provoacă spectatorul să-și pună propriile întrebări despre dreptate, cultură și natura umană.

„Peștele Balon” este un spectacol care atinge corzile sufletului și își lasă amprenta asupra ta, continuând să te însoțească mult timp după ce ai părăsit sala. O experiență ce merită descoperită!

Alexandra Ares

Alexandra Ares
Alexandra Ares este critic de teatru, dramaturg, romancier, scenarist și producător de televiziune, născută în România și naturalizată în SUA, unde a trăit 20 de ani. Este laureată a Premiului I.L. Caragiale al Academiei Române pentru piesa „Youthtopia”, a Premiului Dumitru Solomon al Asociației Dramaturgilor din București pentru cartea „Sam Shepard: Rebelul rigorii mortale” și finalistă a premiului Uniunii Scriitorilor pentru cartea „Alexandra Ares: Teatru”, publicată la Editura Academiei Române. Ca romancier, a obținut mai multe premii și nominalizări în Statele Unite: Next Generation Indie Awards (NYC), Readers' Favorite (Miami), Best Book of the Year al Best Book USA din Los Angeles și BOTYA Awards (Chicago). Spectacolul său „Frumoasa adormită și trezită” a fost nominalizat la Premiile UNITER pentru cel mai bun spectacol radiofonic (regia: Diana Mihailopol) și va fi jucat în 2025 într-o versiune nouă la Pitești și Chișinău (Regia: Alexandru Grecu). Comedia „O bunică de milioane”, scrisă în colaborare cu Dinu Grigorescu, s-a jucat la TDR (regia și adaptarea în muzical, Teodora Cîmpineanu). În 2023, a avut spectacole-lectură la New York cu piesele „Youthopia”, „Bank of Imagination” și „Hotel Cosmos: Elon Musk goes to Mars” (Regia: Wayne Paul Mattingly). Este absolventă a UNATC, cu un doctorat în teatrul american contemporan. De asemenea, a studiat la London School of Economics, obținând un certificat în „Global Political Economy și International Relations”. A lucrat la TVR, CBS News și la ONU. www.alexandra-ares.com www.fundatiaspiritromanesc.ro