Talentata Teo Herghelegiu ne propune o mică bijuterie de spectacol în intimitatea sălii de la Teatrul de Artă, de pe strada Sfântul Ştefan, în apropiere de Piaţa Rosetti. Peştele balon, în ciuda titlului un pic straniu, este o premieră absolută românească care îmbină emoţia şi intelectul, subtilitatea dramaturgiei cu profunzimea interpretării actoriceşti. Inspirat de o poveste generată cu ajutorul inteligenţei artificiale de către Alexandru Damian, spectacolul scris şi regizat de Theo Herghelegiu aduce în prim-plan o întâlnire tensionată între două culturi distincte: cea occidentală şi cea niponă.
Într-o cameră de interogatoriu din Haga, avocata Agatha van den Berg, obosită şi cinică, interpretată expresiv de Mona Eftimiu, îl întâlneşte pe Haruka Yuki, un maestru sushi japonez acuzat de omor prin imprudenţă. Demeter András construieşte un personaj enigmatic şi reţinut, un om care refuză să se apere în termenii occidentali ai justiţiei, rămânând fidel propriului cod de onoare. Yuki a fost rugat de şeful inchisorii unde lucra să pregătească peşte fugu (balon), ultima dorinţă a unei deţinute politic condamnate la moarte. Yuki nu completase decât cei 9 din 10 ani de ucenicie necesari să-i prepare acest peşte foarte otrăvitor, dar şi-a asumat riscul. În final, deşi s-a străduit cât a putut, Yuki a otrăvit accidental deţinuta pe care, de altfel, o iubea, iar acest caz neobişnuit a ajuns la Haga.
Chiar dacă unele fire ale poveştii rămân suspendate, premisa ridică întrebări profunde despre culpabilitate, onoare şi diferenţele culturale în percepţia justiţiei. Demeter András, ras în cap pentru acest rol, oferă o interpretare impresionantă, de o intensitate şi precizie remarcabile. Prin forţa, emoţiile şi tăcerile sale, el dă viaţă unui personaj complex, sfâşiat între amintiri dureroase, codul său de onoare şi realităţile unei lumi străine.
Regia lui Theo Herghelegiu este discretă, alternând între planul rece al prezentului şi planul fascinant al amintirii, frumos sugerat de Carmen Anghel, îmbrăcată în chimono japonez. Decorul minimalist semnat de Daniel Titza funcţionează perfect pentru spaţiul restrâns al Teatrului de Artă, amplificând senzaţia de claustrare şi izolarea personajelor. Proiecţiile video realizate de Alexandru Damian completează atmosfera, aducând un contrast vizual între Europa rece şi monocromă şi Japonia plină de simboluri. Lumina este folosită inteligent, alternând între tonuri reci şi calde, în funcţie de dinamica emoţională a personajelor.
Pe măsură ce intriga avansează, raportul de forţe dintre Agatha şi Yuki se schimbă subtil. De la un caz juridic care părea simplu, situaţia se transformă într-o confruntare de principii, axate în jurul unei poveşti de dragoste. Spectacolul nu oferă răspunsuri, ci provoacă spectatorul să-şi pună propriile întrebări despre dreptate, cultură şi natura umană.
Peştele balon este un spectacol care atinge corzile sufletului şi îşi lasă amprenta asupra ta, continuând să te însoţească mult timp după ce ai părăsit sala. O experienţă ce merită descoperită!
Cronică de Alexandra ARES
(Foto afiş: Teatrul de Artă Bucureşti; foto spectacol: A.A.)
Peştele balon
de Theo Herghelegiu
după o poveste de Alexandru Damian & AI
Regia: Theo Herghelegiu
Scenografie & grafică: Daniel Titza
Video: Alexandru Damian & AI
Muzică: Gabriel Basarabescu
Coregrafie: Andreea Duţă
Distribuţia:
Yuki-san – Demeter András
Agatha van den Berg – Mona Eftimiu
Japoneza – Carmen Anghel
Vocea – Ion Kivu
Producător: Teatrul de Artă Bucureşti
Data premierei: 9 august 2024