„Peştele balon” la Teatrul de Artă

Atmosferic, intens, modern

0
166

Talentata Teo Herghelegiu ne propune o mică bijuterie de spectacol în intimitatea sălii de la Teatrul de Artă, de pe strada Sfântul Ştefan, în apropiere de Piaţa Rosetti. Peştele balon, în ciuda titlului un pic straniu, este o premieră absolută românească care îmbină emoţia şi intelectul, subtilitatea dramaturgiei cu profunzimea interpretării actoriceşti. Inspirat de o poveste generată cu ajutorul inteligenţei artificiale de către Alexandru Damian, spectacolul scris şi regizat de Theo Herghelegiu aduce în prim-plan o întâlnire tensionată între două culturi distincte: cea occidentală şi cea niponă.

Într-o cameră de interogatoriu din Haga, avocata Agatha van den Berg, obosită şi cinică, interpretată expresiv de Mona Eftimiu, îl întâlneşte pe Haruka Yuki, un maestru sushi japonez acuzat de omor prin imprudenţă. Demeter András construieşte un personaj enigmatic şi reţinut, un om care refuză să se apere în termenii occidentali ai justiţiei, rămânând fidel propriului cod de onoare. Yuki a fost rugat de şeful inchisorii unde lucra să pregătească peşte fugu (balon), ultima dorinţă a unei deţinute politic condamnate la moarte. Yuki nu completase decât cei 9 din 10 ani de ucenicie necesari să-i prepare acest peşte foarte otrăvitor, dar şi-a asumat riscul. În final, deşi s-a străduit cât a putut, Yuki a otrăvit accidental deţinuta pe care, de altfel, o iubea, iar acest caz neobişnuit a ajuns la Haga.

Chiar dacă unele fire ale poveştii rămân suspendate, premisa ridică întrebări profunde despre culpabilitate, onoare şi diferenţele culturale în percepţia justiţiei. Demeter András, ras în cap pentru acest rol, oferă o interpretare impresionantă, de o intensitate şi precizie remarcabile. Prin forţa, emoţiile şi tăcerile sale, el dă viaţă unui personaj complex, sfâşiat între amintiri dureroase, codul său de onoare şi realităţile unei lumi străine.

Întâlnirea dintre Agatha şi Yuki devine un duel tensionat, unde fiecare replică este o punte între două lumi care par ireconciliabile. Avocata încearcă să construiască o apărare raţională, dar se loveşte de refuzul lui Yuki de a-şi încadra fapta în concepţiile europene de jurisprudenţă. În spatele acestui conflict juridic se ascund confruntări mai profunde: ce înseamnă, de fapt, vinovăţia? Poate o justiţie străină să înţeleagă pe deplin un om format într-un sistem de valori diferit?

Regia lui Theo Herghelegiu este discretă, alternând între planul rece al prezentului şi planul fascinant al amintirii, frumos sugerat de Carmen Anghel, îmbrăcată în chimono japonez. Decorul minimalist semnat de Daniel Titza funcţionează perfect pentru spaţiul restrâns al Teatrului de Artă, amplificând senzaţia de claustrare şi izolarea personajelor. Proiecţiile video realizate de Alexandru Damian completează atmosfera, aducând un contrast vizual între Europa rece şi monocromă şi Japonia plină de simboluri. Lumina este folosită inteligent, alternând între tonuri reci şi calde, în funcţie de dinamica emoţională a personajelor.

Pe măsură ce intriga avansează, raportul de forţe dintre Agatha şi Yuki se schimbă subtil. De la un caz juridic care părea simplu, situaţia se transformă într-o confruntare de principii, axate în jurul unei poveşti de dragoste. Spectacolul nu oferă răspunsuri, ci provoacă spectatorul să-şi pună propriile întrebări despre dreptate, cultură şi natura umană.

Peştele balon este un spectacol care atinge corzile sufletului şi îşi lasă amprenta asupra ta, continuând să te însoţească mult timp după ce ai părăsit sala. O experienţă ce merită descoperită!

Cronică de Alexandra ARES

(Foto afiş: Teatrul de Artă Bucureşti; foto spectacol: A.A.)

 

Peştele balon

de Theo Herghelegiu

după o poveste de Alexandru Damian & AI

Regia: Theo Herghelegiu

Scenografie & grafică: Daniel Titza

Video: Alexandru Damian & AI

Muzică: Gabriel Basarabescu

Coregrafie: Andreea Duţă

Distribuţia:

Yuki-san – Demeter András

Agatha van den Berg – Mona Eftimiu

Japoneza – Carmen Anghel

Vocea – Ion Kivu

Producător: Teatrul de Artă Bucureşti

Data premierei: 9 august 2024

Alexandra Ares
Alexandra Ares este critic de teatru, dramaturg, romancier, scenarist și producător de televiziune, născută în România și naturalizată în SUA, unde a trăit 20 de ani. Este laureată a Premiului I.L. Caragiale al Academiei Române pentru piesa „Youthtopia”, a Premiului Dumitru Solomon al Asociației Dramaturgilor din București pentru cartea „Sam Shepard: Rebelul rigorii mortale” și finalistă a premiului Uniunii Scriitorilor pentru cartea „Alexandra Ares: Teatru”, publicată la Editura Academiei Române. Ca romancier, a obținut mai multe premii și nominalizări în Statele Unite: Next Generation Indie Awards (NYC), Readers' Favorite (Miami), Best Book of the Year al Best Book USA din Los Angeles și BOTYA Awards (Chicago). Spectacolul său „Frumoasa adormită și trezită” a fost nominalizat la Premiile UNITER pentru cel mai bun spectacol radiofonic (regia: Diana Mihailopol) și va fi jucat în 2025 într-o versiune nouă la Pitești și Chișinău (Regia: Alexandru Grecu). Comedia „O bunică de milioane”, scrisă în colaborare cu Dinu Grigorescu, s-a jucat la TDR (regia și adaptarea în muzical, Teodora Cîmpineanu). În 2023, a avut spectacole-lectură la New York cu piesele „Youthopia”, „Bank of Imagination” și „Hotel Cosmos: Elon Musk goes to Mars” (Regia: Wayne Paul Mattingly). Este absolventă a UNATC, cu un doctorat în teatrul american contemporan. De asemenea, a studiat la London School of Economics, obținând un certificat în „Global Political Economy și International Relations”. A lucrat la TVR, CBS News și la ONU. www.alexandra-ares.com www.fundatiaspiritromanesc.ro