Quentin Tarantino se îndreaptă spre teatru

Cum va reconcilia preferința pentru violență și sânge din filmele sale cu Poetica lui Aristotel?

0
118

Quentin Tarantino, unul dintre cei mai influenți regizori ai generației noastre și cel care a ridicat baia de sânge și violența la paroxism pe marele ecran, a dezvăluit recent planurile sale de a explora lumea teatrului. În cadrul podcastului „Club Random”, găzduit de Bill Maher, Tarantino a vorbit despre dorința sa de a se concentra mai mult pe scrierea și regizarea de piese de teatru, o direcție neașteptată pentru cineastul cunoscut pentru filmele sale iconice precum „Pulp Fiction”, „Kill Bill” și „Once Upon a Time in Hollywood”. Rămâne însă de văzut cum va reconcilia acest stil marcat de violență extremă cu recomandarea lui Aristotel din „Poetica”, care sugera că acțiunile violente precum omorurile, rănirile și alte acte de asemenea natură ar trebui să fie comise în afara scenei și relatate, pentru a evita șocarea publicului și a păstra demnitatea tragediei. Probabil că Tarantino nu a citit această recomandare, dar este fascinant să observăm cum va aborda aceste constrângeri în noile sale proiecte teatrale.

Regizorul și scenaristul de 61 de ani a mărturisit că a început deja să scrie pentru teatru și că îl tentează ideea de a pune în scenă o comedie. Acesta a subliniat faptul că, într-o piesă de teatru, publicul devine un personaj esențial, iar interacțiunea directă dintre actori și spectatori creează o dinamică unică, greu de reprodus pe marele ecran. „Într-o piesă de comedie, publicul este un personaj în cameră… când asta funcționează, este o seară de neuitat”, a spus Tarantino. Această abordare reprezintă o schimbare notabilă față de stilul său de regie obișnuit, care se bazează pe dialoguri incisive și montaj non-linear, dar demonstrează dorința sa de a explora noi forme de exprimare artistică.

Aceasta nu este prima dată când Tarantino flirtează cu ideea de a aduce creațiile sale pe scenă. În trecut, el a menționat că a scris o versiune de teatru pentru „Once Upon a Time in Hollywood” și că se gândește la adaptarea unor filme, precum „Reservoir Dogs”, în romane care ar putea fi ulterior transformate în piese de teatru. Aceste proiecte ar putea fi primele sale încercări de a-și extinde influența dincolo de cinematografie.

Într-un anunț surprinzător, Tarantino a renunțat la planurile pentru „The Movie Critic”, care urma să fie cel de-al zecelea și ultimul său film. Potrivit Deadline, Tarantino a schimbat brusc direcția, iar filmul nu va mai fi realizat. Inițial, Tarantino intenționa să-l aibă pe Brad Pitt în rolul principal, marcând a treia colaborare a lor după „Inglourious Basterds” și „Once Upon a Time in Hollywood”. De asemenea, existau zvonuri că mulți dintre actorii din filmele sale anterioare ar fi putut lua parte la acest proiect, iar Sony se pregătea să realizeze filmul după succesul obținut cu ultimul său proiect.

Acum câțiva ani, Tarantino a făcut valuri când a suspendat producția filmului „The Hateful Eight” după ce a oferit unui grup mic de actori scenariul său, iar unul dintre aceștia l-a împărtășit cu reprezentantul său. Scenariul a fost copiat și distribuit în tot orașul și online, ceea ce l-a făcut pe Tarantino să se simtă trădat. Totuși, el a revenit la proiect după ce a organizat o lectură caritabilă a scenariului, care a fost primită cu entuziasm.

Legătura lui Tarantino cu teatrul nu este unică în peisajul hollywoodian actual. Tot mai mulți regizori și scenariști de la Hollywood își îndreaptă atenția spre teatru, căutând o formă de artă care să le permită să experimenteze în moduri diferite față de film. De exemplu, Ethan Coen, cunoscut pentru filmele regizate alături de fratele său Joel, precum „No Country for Old Men” și „Fargo”, a scris și regizat recent piese de teatru. De asemenea, Kenneth Branagh, un alt regizor și actor de renume, îmbină în mod constant munca în cinema cu producțiile teatrale, aducând adesea clasici shakespearieni pe scenă.

Această migrare a unor regizori renumiți spre teatru reflectă o dorință de a explora forme de artă care oferă un alt tip de interacțiune cu publicul și o libertate creativă diferită față de cea a cinematografiei. Teatrul permite o intimitate și o proximitate cu publicul pe care filmul nu le poate oferi, iar Tarantino, cu înclinația sa spre dialoguri vii și situații tensionate, ar putea găsi în teatru un mediu perfect pentru a-și rafina stilul.

În plus, această tendință de reinvenție artistică nu este doar un experiment creativ, ci și o mișcare strategică. Din punct de vedere financiar, teatrul poate oferi oportunități semnificative. Deși producțiile de film implică bugete uriașe și riscuri financiare mari, piesele de teatru, în special cele de succes, pot aduce câteva beneficii financiare considerabile. Un exemplu notabil este „Hamilton”, care a devenit un fenomen cultural și financiar, demonstrând că, în cazul unui mare succes, teatrul poate fi extrem de profitabil. Astfel, Tarantino și alții care se îndreaptă spre teatru nu doar că își diversifică paleta artistică, dar își și optimizează oportunitățile de a rămâne relevanți și de a explora noi surse de venit într-un peisaj artistic în continuă schimbare.

Pentru fanii lui Quentin Tarantino, această orientare spre teatru este o veste interesantă, dar poate și frustrantă. Regizorul a anunțat de mult timp că plănuiește să se retragă după cel de-al zecelea film, iar orice proiect teatral ar putea amâna acest moment. Cu toate acestea, publicul poate fi sigur că orice creație semnată de Tarantino, fie pe marele ecran, fie pe scenă, va fi una de neuitat.

Revista RINOCERUL