PARADOX LA PREMIILE UNIUNII SCRIITORILOR (TEATRU)

0
273

După două săptămâni de tăcere, Uniunea Scriitorilor a dat un răspuns informal. Într-un scurt email, vicepreşedintele Varujan Vosganian a declarat că juriul l-ar fi informat că doamna Andrea H. Hedeş, directoarea Editurii NEUMA, s-ar fi recuzat din jurizarea pentru categoria cea mai bună Carte de dramaturgie a anului 2022, câştigată de o piesă de o oră, publicată la Editura NEUMA şi scrisă de Horia Gârbea, care este la a 10-a carte publicată la această editură şi coordonator editorial al revistei NEUMA de la înfiinţare.

Doamna Andrea H. Hedeş a jurizat, prin urmare, restul categoriilor, fiind colegă de juriu cu cei care au jurizat-o. (Acest recuz parţial nu a fost făcut public nici la momentul nominalizării, nici la ceremonia de premiere.)

Chiar şi acceptând acest presupus recuz parţial, discutabil prin natura lui atât de tardivă şi neverificabil (cine are acces la toate emailurile, telefoanele şi discuţiile formale şi informale legate de acest premiu?), faptul că juriul a nominalizat şi premiat, din toate cărţile posibile, tocmai cartea de 80 de pagini, format broşură, publicată la editura colegei de juriu care a arbitrat pentru celelalte categorii şi scrisă de Horia Gârbea, şeful secţiei de Poezie şi directorul de comunicare al instituţiei care dă premiile, rămâne un conflict inacceptabil la orice juriu de carte din lume şi Uniunea Scriitorilor trebuie să-l sancţioneze şi invalideze.  Acest lucru nu face decât să mute şi să mărească conflictul de la doamna Andrea H. Hedeş la restul juriului, dar conflictul persistă şi întinează şi mai mult acest premiu.

Trebuie menţionat că acest premiu este pentru cea mai bună carte de teatru publicată în anul precedent, nu pentru cea mai bună piesă de teatru. Printre cărţile care nu au fost nominalizate pentru a face loc piesei de o oră a domnului Horia Gârbea, au fost cele două volume de opere complete ale dramaturgului Radu F. Alexandru, editate de mult mai prestigioasa Editură a Academiei Române, dintre care o piesă, Gertrude, este în repetiţii la TNB în regia lui Silviu Purcărete.

Piesa de o oră premiată de Uniunea Scriitorilor, Ultima iubire a lui Cezar, a luat locul 3 la un concurs de comedii de la Teatrul Comedie, în timpul pandemiei, jurizat de alţi doi prieteni şi colaboratori vechi ai domnului Horia Gârbea, scriitoarea Lucia Verona şi criticul literar, director al MNLR, Ioan Cristescu.

Uniunea Scriitorilor ar trebui să fie, în primul rând, o uniune de profesionişti. Întotdeauna există un factor de subiectivitate pentru cărţi de calibru similar. Dar când discrepanţele şi anomaliile devin atât de rizibile, ce credibilitate mai are orice concurs organizat de Uniune?

Ce măsuri concrete va lua Uniunea Scriitorilor din România? Cum justifică tăcerea membrilor care plătesc cotizaţie de ani buni? De ce permite aceste conflicte de interes atât de stridente? Aceste premii înseamnă bani (publici) şi sunt una din condiţiile pentru acordarea indemnizaţiilor de merit subvenţionate de Ministerul Culturii.

Până la comunicarea acestora şi din respect pentru timpul şi efortul dramaturgilor din România, revista Rinocerul nu poate gira niciun concurs de teatru organizat pe viitor la această instituţie, cum ar fi Concursul Naţional de Dramaturgie, organizat în colaborare cu Muzeul Naţional al Literaturii Române şi Primăria Municipiului Bucureşti, sub egida doamnei Lucia Verona. Direcţia de cultură a PMB şi primarul Nicuşor Dan ar trebui să fie conştienţi de existenţa acestor conflicte de interes, neadresate adecvat, care vizează integritatea acestor concursuri şi premii.

REVISTA RINOCERUL