Premiile Festivalului de Film de la Cannes – ANORA realizat de americanul Sean Baker, a câștigat Palme d’Or la o ceremonie care l-a onorat și pe George Lucas

România câștiga Premiul PALM QUEER (LGBTQ)

0
33

25 mai 2024 –  Palme d’Or la Festivalul de Film de la Cannes a fost acordat sâmbătă filmului „Anora,”  comedie/dramă regizată de americanul Sean Baker despre o lucrătoare sexuală care se căsătorește cu fiul unui oligarh rus — și lucrurile devin foarte complicate. Este al doilea film al lui Baker în competiție, după filmul „Red Rocket” din 2021.

„Anora” adoptă o atitudine fără prejudecăți față de protagonistă, interpretată de Mikey Madison într-o performanță remarcabilă care a fost lăudată de critici. George Lucas, care a primit un premiu onorific la ceremonie, a prezentat Palme d’Or. Baker l-a îmbrățișat pe Lucas și a mulțumit juriului înainte de a spune, „Chiar nu știu ce se întâmplă acum.” El a dedicat premiul său „lucrătoarelor sexuale din trecut, prezent și viitor — acesta este pentru voi.”

Ceremonia, care a avut loc în Teatrul Grand Lumière din sediul festivalului, a început cu o parodie a crawl-ului de deschidere din „Star Wars” original. Când Lucas a urcat pe scenă, a primit o ovație în picioare. Aplauzele au devenit și mai puternice când prietenul său apropiat de mult timp, Francis Ford Coppola, a apărut pentru a-i înmâna lui Lucas un Palme d’Or onorific. Coppola, care l-a numit pe Lucas „fratele său mai mic,” a fost la festival cu epopeea sa „Megalopolis,” care a fost prezentată în competiția principală, dar nu a câștigat nimic.

Juriul competiției, condus de Greta Gerwig, a acordat un premiu special tragediei iraniene „Sămânța Smochinului Sacru,” despre o familie mică care se destramă violent exact când mișcarea de protest Femeie, Viață, Libertate din Iran ia amploare. Regizorul, Mohammad Rasoulof, care a fugit din țară chiar înainte de deschiderea festivalului, a acceptat premiul personal. Pe 13 mai, el a anunțat pe Instagram că a părăsit Iranul după ce a fost condamnat la opt ani de închisoare pentru filmele sale; urma să fie și amendat și biciuit, iar proprietățile să-i fie confiscate.

Grand Prix, al doilea cel mai înalt onor al festivalului, a fost acordat filmului „Tot ce ne imaginăm ca lumină,” al regizoarei indiene Payal Kapadia. O dramă blândă despre trei femei care ajung să se înțeleagă una pe cealaltă și pe ele însele în Mumbai-ul contemporan, „Tot ce ne imaginăm ca lumină” a fost un alt favorit al criticilor. În discursul său de acceptare, Kapadia a mulțumit celor trei actrițe principale, pe care le-a adus pe scenă alături de ea, precum și tuturor lucrătorilor care fac ca festivalul să funcționeze.

Jesse Plemons a câștigat premiul pentru cel mai bun actor pentru „Feluri de bunătate,” cea mai recentă grozăvie master-sclav de la cineastul grec Yorgos Lanthimos. Regizorul francez Jacques Audiard a câștigat premiul juriului, al treilea cel mai înalt premiu al serii, pentru intrarea sa în competiție, „Emilia Pérez.” Acest film a câștigat și premiul pentru cea mai bună actriță. Într-o mișcare neobișnuită, juriul a acordat premiul pentru patru actrițe din film — „armonia sororității,” așa cum a spus membrul juriului Lily Gladstone. Premiul a fost acceptat de actrița transgender spaniolă Karla Sofía Gascón, care joacă personajul principal, un șef de cartel mexican care trece printr-o tranziție pentru a deveni femeie.

Premiul pentru cel mai bun regizor a fost acordat cineastului portughez Miguel Gomes pentru „Grand Tour,” o fantezie autentica sui generis despre un funcționar britanic în 1917 care, fugind de logodnica sa, pornește într-o explorare temporală a postcolonialismului (printre altele). După ce a făcut semn cu degetul mare în sus către juriu, Gomes a spus în engleză, „Uneori am noroc.”

Surprinzător, premiul pentru scenariu a fost acordat filmului „Substanța,” un film de groază în limba engleză despre o actriță de la Hollywood, interpretată de Demi Moore, care recurge la măsuri extreme după ce este considerată a fi un bun perimat. Regizoarea franceză Coralie Fargeat i-a mulțumit lui Moore, care a fost prezentă.

Premiul Camera d’Or pentru cel mai bun lungmetraj de debut a fost acordat filmului „Armand,” un thriller psihologic regizat de norvegianul Halfdan Ullmann Tondel despre o confruntare între părinții a doi copii, dintre care unul este acuzat de agresiune asupra celuilalt. (Bunicii lui Tondel sunt Liv Ullmann și Ingmar Bergman.)

În perioada premergătoare festivalului, au circulat zvonuri despre posibile proteste împotriva războiului din Gaza (niciunul nu s-a concretizat) și dezvăluiri scandaloase despre diverse figuri din industrie. În ziua deschiderii festivalului, pe 14 mai, The Guardian a publicat un articol în care surse anonime afirmau că Coppola a încercat să sărute câțiva figuranți în timpul filmărilor la „Megalopolis.” Nu s-a mai întâmplat nimic cu această poveste, iar niciunul dintre reporterii de la conferința de presă a filmului nu a abordat aceste subiecte.

Două filme românești au fost prezente la Festivalul de la Cannes din acest an. Este vorba despre documentarul „NASTY”, care îl are în prim-plan pe Ilie Năstase, regizat de Tudor Giurgiu și despre „Trei kilometri până la capătul lumii”, în regia lui Emanuel Pârvu care a câștiga premiul Palm Queer (LGBT).

Premiul, înființat în 2010, fost înmânat regizorului Emanuel Pârvu de către Lukas Dhont care a citit şi motivaţia juriului: „O descompunere dură şi preţioasă a unui sistem al violenţei. Perspectiva sa dezvăluie încet lumea patriarhală în care au crescut personajele noastre în care spaţiul de a exista pe deplin este făcut imposibil de structurile ideilor adânc înrădăcinate.”

Revista Rinocerul

 

 

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments