„OCCIDENT EXPRESS RO” de Matei Vişniec

Un spectacol trepidant şi emoţionant produs de Teatrul Matei Vișniec din Suceava

0
129

Spectacolul Occident Express Ro de Matei Vişniec, prezentat în cadrul Festivalului Internaţional al Teatrului de Studio de la Teatrul „Alexandru Davila” din Piteşti în ziua de 29 mai, a durat 100 de minute care au trecut foarte repede datorită ritmului infernal impus de regizorul francez Alain Timár actorilor români de la Teatrul Municipal „Matei Vişniec” din Suceava, care au făcut efectiv o performanţă actoricească, dovedindu-ne că generaţiile performante în teatrul românesc se succed unele după altele, indiferent de adresa instituţiei teatrale.

Regizorul Alain Timár şi dramaturgul Matei Vişniec (Foto: arhiva D.G.)

Ca structură dramatică, piesa este confesivă şi demonstrativă în acelaşi timp prin succesiunea de poveşti ale iubirii de locurile natale şi de peisajele Europei occidentale. Dorul de patrie mistuie sufletele pripegite ale emigranţilor în felurite manifestări pe care autorul le înfăţişează cu sinceritate lirică, dar şi brutal, având un efect emoţional copleşitor. Textul conţine scurte poveşti de călătorie de-a lungul şi de-a latul Europei de Vest, cu români plecaţi şi stabiliţi în diasporă, ca şi autorul însuşi.

Un tânăr, o tânără şi un vârstnic colonel, fost prizonier în Siberia, vin pe scenă în faţa unei gări prin care trece ca fulgerul şi fără să oprească Occident Express-ul, trenul visurilor multor compatrioţi din perioada comunistă. În fiecare staţie dramaturgică, personajele coboară pentru a prezenta publicului mirosurile pestilenţiale ale gunoaielor de la Napoli, care numai atractive nu sunt. Alţi români cutreieră Europa centrală şi pierd noţiunea graniţelor, aluzie şi la vizele Schengen. Se trezesc nu în Danemarca, ci în Albania! Într-o altă secvenţă magistral scrisă şi jucată, este abordată povestea vândută Occidentului cu contele Dracula, care e o jalnică reclamă şi linguşeală turistică, concomitent cu ideea de profanare a miturilor.

Autorul se situează în postura unui observator „extraterestru” scenic, subiectiv şi obiectiv. Momentele poetice alternează cu cele sarcastice, cu accente nemiloase, deseori, şi o simţire românească profundă a unui moralist care cunoaşte la perfecţie peisajele umane abordate, dar şi pe cele geografice pe care le-a cunoscut personal în spaţiile traversate. Majoritatea scenelor sunt antologice, ca şi jocul actorilor uimitor de exact.

Un spectacol care onorează dramaturgia românească la vârf, inferiorizează toate jongleriile regizorale care nu au la bază construcţii dramatice autentice, ci tot felul de improvizaţii, şi chiar stabileşte un nivel la care trebuie abordată actualitatea şi autoritatea genului dramatic!

Dramaturgul Matei Vişniec (Foto: arhiva D.G.)

Sub masca unei modestii afişate, dramaturgul internaţional de origine bucovineană Matei Vişniec oferă actorilor roluri complexe, solicitându-le potenţialul la maximum.

Este remarcabil jocul dezinvolt, nuanţat, diversificat al celor trei interpreţi: Cătălin Ştefan Mîndru, Clara Popadiuc şi Răzvan Bănuţ, care intră pe scenă cu trei geamantane şi se prezintă publicului identitar, pe care îl angrenează imediat în traversarea Europei de la Est la Vest şi invers.

Muzica românească şi europeană susţine acţiunea trepidant şi emoţionant, oferind publicului un spectacol unicat, intens aplaudat.

Cronică de Dinu GRIGORESCU

(Foto afiş: teatruldavila.ro)

 

OCCIDENT EXPRESS RO

de Matei Vişniec

Regia: Alain Timár

Scenografia: Sebastian Raţiu

Design grafic: George Roşu

Distribuţia:

Cătălin Ştefan Mîndru

Clara Popadiuc 

Răzvan Bănuţ

Producţia: Teatrul Municipal „Matei Vişniec” Suceava 

Data premierei: 25 februarie 2024

Dinu Grigorescu
Dinu Grigorescu (n. 4 iunie 1938, Ploiești, România) este dramaturg, poet, prozator, jurnalist, comentator teatral, editor şi specialist în administraţia publică, fiind unul dintre cei mai prolifici dramaturgi români din generaţia optzecistă. A publicat 52 de cărţi de teatru, poezie şi proză, 65 de comedii (dintre care i s-au jucat doar 20 ca spectacole scenice, radiofonice, TV şi lecturi) şi 5 volume de critică teatrală. Deţine numeroase premii literare, inclusiv pe cel al Uniunii Scriitorilor pentru cartea de dramaturgie publicată la Editura Academiei în 2021.