Dispariţia dureroasă şi pe neaşteptate a domnului Ion Caramitru, fondatorul şi tatăl UNITER, a fost o lovitură cruntă aplicată teatrului românesc şi modului de manifestare a recunoştinţei faţă de artişti, regizori, dramaturgi, scenografi din toate instituţiile teatrale din România prin organizarea timp de trei decenii a fabuloaselor gale de premiere care au făcut istorie.
Personalitate de un farmec absolut unic şi cu o puternică carismă personală, Ion Caramitru nu putea fi înlocuit uşor şi acest lucru s-a observat imediat.
La Gala de premiere din 2023 de la Timişoara, capitală culturală europeană şi multiculturală unde se joacă teatru în mai multe limbi, am avut revelaţia unei renaşteri a modului cum se fac evenimentele de o asemenea anvergură în jurul unei personalităţi puternice şi capabile de inovaţie, ducându-se mai departe tradiţia.
Există întotdeauna o fascinaţie a evenimentului în sine, care se construieşte nu doar în jurul unei idei, ci şi în jurul unui lider. Domnul Dragoş Buhagiar are o carismă proprie şi o carieră impresionantă în teatrul românesc, fiind constructor de lumi diferite pe care le vede scenografic şi acest lucru s-a observat şi în seara de 12 iunie pe scena teatrului. Evenimentul nu a fost o copie, ci o creaţie originală, plină de adevăr şi modernitate, susţinută impecabil de toţi factorii de organizare implicaţi în acest fenomen cultural. Clişeele au fost eliminate şi toate prezentările au avut originalitate. Apariţia noilor vedete încurajate de premii a demonstrat deschiderea spre noile generaţii, dar şi respectul faţă de cei care au ajuns la vârsta senectuţii. Evocarea celor dispăruţi a creat însă aceeaşi emoţie devastatoare şi uimire că artiştii de diferite vârste şi provenienţe cu care ne obişnuisem să trăim împreună au dispărut pur şi simplu de pe scena vieţii.
Începând cu distinsa şi fermecătoarea gazdă, doamna Ada Hausvater, şi încheind cu prezenţa încântătoare a doamnei Alice Georgescu, care a fost organizatoarea primelor ediţii ale Festivalului de teatru „I. L. Caragiale” din anii ’90 şi al cărei cuvânt a făcut parcă un bilanţ al unei epoci, întregul eveniment s-a desfăşurat cu eleganţă maximă, cu mare plăcere, cu bucuria nemărginită a premiaţilor, dar şi cu mari emoţii ale nominalizaţilor.
Retragerea domnului Silviu Purcărete din postura de nominalizat în concurs, pentru a oferi şanse reprezentanţilor noilor generaţii, a fost un exemplu de etică şi generozitate ce ar trebui urmat şi de alte personalităţi lacome de premii şi distincţii.
A fost o paradă efectiv a mişcării teatrele desfăşurată într-o scenografie excepţională, aproape filmică, cu decorul în mişcare şi cu valenţe de veritabilă super-producţie.
Premiul Preşedintelui acordat custodelui muzeului brâncuşian de la Paris ce urmează a fi adus la Timişoara a marcat deschiderea spre noi orizonturi, aşa cum a fost şi Premiul British Council acordat unei minorităţi extravagante.
Am fost din nou profund impresionat de trecerea în revistă a oamenilor de teatru care ne-au părăsit în ultimul an şi ale căror fotografii ne arată cât de scurtă e trecerea noastră într-o lume atât de nesigură până la urmă de ea însăşi.
Entuziasmul debordant al trupei constănţene premiate pentru cel mai bun spectacol a făcut imediat uitate tragediile şi întreaga sală s-a bucurat împreună cu actorii de miracolul serii.
Reflexiv şi calculat, preşedintele UNITER a promis că viitoarea gală se va desfăşura într-o altă scenografie inedită, într-un castel situat în inima secuimii (acolo unde ne vizitează regele Angliei), fapt ce ne indică intrarea într-o nouă eră a cărei denumire va fi dată la timpul respectiv.
Felicităm premianţii, nominalizaţii, organizatorii, finanţatorii şi publicul plin de empatie, precum şi Televiziunea Română care a asigurat o transmisiune de zile mari pe noul canal TVR Cultural!
Dinu GRIGORESCU
Lista completă a câştigătorilor se poate accesa la: https://www.uniter.ro/laureatii-galei-premiilor-uniter-a-31-a-editie/
(Foto: uniter.ro)