Ceremonia și Lista Premiilor UNITER 2024: Cele mai bune spectacole și artiști ai anului 2023

Un an al dramatizărilor - TNI/RADU AFRIM câștigă cel mai bun spectacol, ANDREI MĂJERI câștigă cea mai bună regie

0
246

Marți, 28 mai – Ieri, la Sala „Ion Caramitru” a Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București, s-au decernat premiile UNITER, evenimentul onorând cele mai bune spectacole, actori, regizori și tehnicieni ai anului 2023. De asemenea, au fost acordate trofee pentru întreaga activitate artistică.

Juriul Galei Premiilor UNITER 2024 a fost format din Richard Balint (actor), Alexandru Berceanu (regizor de teatru și film), Doru Mareș (filolog, critic de teatru), Viorica Petrovici (scenograf) și Maria Zărnescu (critic de teatru). Juriul preliminar, care a făcut selecțiile naționale a sute de spectacole, a fost compus din criticii Alina Epingeac, Cristina Rusiecki, și studentul la Master, Octavian Szalad (în mod normal, un juriu național ar trebui să fie compus numai din oameni cu experiență, reputație și premii în domeniu).

Marele câștigător UNITER 2024 este spectacolul „Antologia dispariției” de la Teatrul din Național Iași, care a obținut trei trofee prin regizorul Radu Afrim, actrița Mălina Lazăr și video designerul Mihai Nistor.

O parte dintre premiile importante au revenit teatrelor din București, care au avut o stagiune excelentă în 2023, aducând în fața publicului o varietate de spectacole care au impresionat atât criticii, cât și spectatorii. Această performanță deosebită a făcut ca procesul de selecție pentru premiile importante să fie deosebit de dificil, iar multe interpretări și producții remarcabile au rămas pe dinafară (de exemplu Gertrude și Repetiție pentru o lume mai bună la TNB).

Juriul a răsplătit în special dramatizări – teatrul poetic (dramatizări de proză scurtă, Radu Afrim), teatrul documentar (Andrei Măjeri, dramatizare roman) și dramatizările radio (Magda Duțu/Diana Mihailopol). Premiul pentru cea mai bună piesă românească a mers la Csaba Székely, un autor de origine maghiară, care a scris piesa în limba maghiară. Acest lucru mută idea de piesă românească de la idee de limbă, la cea de cetățenie, spre deosebire de premiile din SUA și Anglia, de pildă, care conferă premii pentru cele mai bune piese scrise în limba engleză. Ne bucurăm însă de faptul că a apărut această categorie pentru că, în rest, piesa românească contemporană  este, de obicei, marginalizată – neavând niciun susținător, nici în cele două jurii, nici în senatul UNITER.

Dintre favoriți, Cerasela Iosifescu a câștigat premiul pentru cea mai bună actriță în rol principal pentru rolul Iocasta din spectacolul „Oedip” de Robert Icke, după Sofocle, în regia lui Andrei Șerban, Teatrul Bulandra București. Tudor Cucu Dumitrescu a fost distins cu trofeul pentru cel mai bun actor în rol principal pentru interpretarea sa din spectacolul „Hedwig and the Angry Inch”, în regia lui Răzvan Mazilu.

Cerasela Iosifescu, o adevărată “Meryl Streep” a României. Foto; Andrei Gîndac.

LISTA PREMIILOR

Cel mai bun spectacol:
„Antologia dispariției”, după proza feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor și filmările de Radu Afrim, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași

Cea mai bună regie:
Andrei Măjeri pentru regia spectacolului „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, Teatrul Metropolis București

Cea mai bună actriță în rol principal:
Cerasela Iosifescu pentru rolul Iocasta din spectacolul „Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Șerban, Teatrul Bulandra București

Cel mai bun actor în rol principal:
Tudor Cucu Dumitrescu pentru rolul Hedwig din spectacolul „Hedwig and the Angry Inch”, text de John Cameron Mitchell, muzica și versurile de Stephen Trask, regia, coregrafia și costumele de Răzvan Mazilu, Teatrul „Stela Popescu” București

Cel mai bun actor în rol secundar:
Miklós Bács pentru rolurile Primarul / Secretar al primarului din spectacolul „Rubedeniile”, după Móricz Zsigmond, regia László Bocsárdi, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca

Cea mai bună actriță în rol secundar:
Mălina Lazăr pentru rolurile Copil, Fetița, Ileana, Sabina, Daisy Johnson, Nina copil din spectacolul „Antologia dispariției”, scenariul, regia, universul sonor și filmările de Radu Afrim, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași

Cel mai bun debut:
Ramona Niculae pentru rolul Crina din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar și Gabriel Sandu, Teatrul de Stat Constanța

Ramona Niculae, premiul de debut, și Andrei Șerban. Foto: Andrei Gîndac.

Cel mai bun video design:
Mihai Nistor pentru video-proiecțiile, filmările și mappingul din spectacolul „Antologia dispariției”, scenariul, regia, universul sonor și filmările de Radu Afrim, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași

Cel mai bun lighting design:
Michael Bischoff pentru lighting designul spectacolului „Woyzeck” de Georg Büchner, regia Hunor Horváth, Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu – Secția Germană

Cea mai bună scenografie:
Velica Panduru pentru decorul spectacolului „Neliniște” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Național Târgu-Mureș – Compania „Liviu Rebreanu”

Cea mai bună muzică originală și sound design:
Tibor Cári pentru muzica originală din spectacolul „Lumânările dreptății” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, Teatrul Național Târgu-Mureș – Compania „Tompa Miklós”

Cel mai bun text românesc montat în premieră absolută:
„Lumânările dreptății” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, Teatrul Național Târgu-Mureș – Compania „Tompa Miklós”

Cel mai bun spectacol de teatru de animație / teatru pentru copii:
„Povești invizibile” de Mihaela Michailov, direcția de scenă Selma Dragoș, Teatrul pentru Copii și Tineret GONG Sibiu și Centrul de Teatru Educațional Replika București

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic:
„Vara în care mama a avut ochii verzi” după romanul omonim de Tatiana Țîbuleac, dramatizarea și adaptarea radiofonică Magda Duțu, regia artistică Diana Mihailopol, Societatea Română de Radiodifuziune

Cel mai bun critic de teatru:
Oltița Cîntec

Premiul de Excelență „Ion Caramitru”:
Valer Dellakeza, pentru o carieră excepțională, încununată cu rolul profetul Ieremia din spectacolul „Bros”, în regia lui Romeo Castellucci, jucat pe marile scene ale lumii

Premiul pentru întreaga activitate actriță:
Oana Pellea

Premiul pentru întreaga activitate actor:
Dan Condurache

Premiul pentru întreaga activitate regie:
Petrică Ionescu

Premiul pentru întreaga activitate scenografie:
Viorica Petrovici

Premiul pentru întreaga activitate critică și istorie teatrală „George Banu”:
Miruna Runcan

Premii Speciale:
– Premiul special se acordă actorilor Rodica și Mugur Prisăcaru pentru performanța în arta teatrului de păpuși și marionete
– Premiul special se acordă Operei Comice pentru Copii din București pentru coerența și consistența programelor de educație prin artă a publicului tânăr
– Premiul special se acordă Centrului Cultural Municipal „George Coșbuc” Bistrița pentru inițierea și realizarea proiectelor teatrale „La câțiva oameni distanță de tine”, spectacol în regia lui Radu Afrim și „Tinerețe fără bătrânețe”, workshop condus de Silviu Purcărete
– Premiul Președintelui UNITER: Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu – 30 de ani

În cadrul galei, domnul Sergiu Nistor, consilierul prezidențial, și doamna Raluca Turcan, ministrul Culturii, au prezentat două decorații cu Ordinul Meritului Cultural în grad de Cavaler oferite de președintele Klaus Iohannis pentru Dragoș Buhagiar, scenograf și președinte UNITER, și Aura Corbeanu, vicepreședinte UNITER.

Regizorul Bobi Pricop împreună cu scenograful Cosmin Florea au fost creatorii spectacolului Galei UNITER 2024, mai scurt decât de obicei și de mult bun gust.

REVISTA RINOCERUL

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments