Contrar modei de a miza pe reinterpretări radicale ale clasicilor, spectacolul „Cerere în căsătorie” (care îmbină ingenios piesele într-un act Ursul și Cerere în căsătorie de A.P. Cehov), în regia și scenografia lui Alexandru Grecu, vine ca o gură de aer proaspăt pentru iubitorii de teatru clasic, montat clasic. Găzduit de Teatrul Excelsior din București, noua pemieră a Teatrului Stela Popescu din București confirmă încă o dată că simplitatea, candoarea și fidelitatea față de spiritul original pot genera o experiență teatrală autentică și plăcută.
Alexandru Grecu, cunoscut pentru rigoarea și finețea montărilor sale la Teatrul Național Satiricus din Chișinău, unde este și director și regizor, semnează aici un spectacol construit cu eleganță și un splendid timing comic. Printr-o punere în scenă care valorifică tradiția teatrului “de cameră”, dar fără a-l transforma într-un exercițiu muzeal, Grecu, care a studiat regia la Moscova, reușește să creeze un echilibru ideal între fidelitatea textului cehovian și cerințele unei audiențe moderne, aflate în căutarea ritmului, a surprizei și a ironiei.
Comicul specific cehovian – acel amestec subtil de text și subtext, tandrețe și ridicol – este excelent pus în valoare, și de regie, și de trupa de comedieni talentați. În Cerere în căsătorie, încleștarea dintre Lomov și Natalia pentru granița dintre două parcele de teren transformă actul pețitului într-un concurs de meschinărie care patinează imprevizibil de la sublim la ridicol, în care dorința de căsătorie se naște, moare și renaște din interes. În Ursul, cearta acerbă dintre văduva Popova și creditorul Smirnov escaladează într-o confruntare aproape burlescă, unde în mod invers, conflictul nu ucide dorința ci o trezește.
Distribuția aleasă pentru premieră de vineri (25 aprilie 2025) a contribuit din plin la reușita spectacolului. Cristi Neacșu (Lomov) și Ana-Maria Ivan (Natalia) aduc pe scenă o chimie ludică și un ritm excelent, esențiale pentru a susține dialogurile explozive și situațile hilare.
Carismaticii Cătălin Frăsinescu (Smirnov) și Irina Cărămizaru (Popova) oferă, la rândul lor, un duet memorabil, intens și nuanțat, pendulând cu finețe între sarcasm și tandrețe. Sorin Aurel Sandu (Ciubukov) și Daniel Filipescu (Luca) completează echilibrat tabloul scenic. Spectacolul se joacă cu două distribuții alternative. În cea de pe 26 Februarie Popova a fost intepretată de Manuela Hărăbor, Smirnov de Viorel Păunescu și Luca de Daniel Filipesu.
Scenografia semnată de Grecu și asistată de Delia Ghizdăveț delimitează clar cele două universuri, prin buchete de floarea soarelui, elemente simbolice discrete și eficiente vizual care vor sugera diverse stări de spirit. Decorul nu este nici încărcat, nici minimalist – ci funcțional, coerent cu intenția regizorală de a servi actorul și textul.
Această montare este o invitație adresată tuturor celor care își doresc să (re)descopere teatrul clasic fără praf, fără ostentație, dar cu rafinament și respect pentru text. Spectacolul oferă hohote de râs, momente de reflecție și o doză de nostalgie, reamintind că umorul lui Cehov nu e niciodată pur decorativ, ci relevă, adesea, adevăruri incomode despre natura umană care vor fi mereu valabile.
„Cerere în căsătorie” în regia lui Alexandru Grecu este, deci, o dovadă că teatrul clasic – atunci când este bine înțeles și pus în valoare – nu îmbătrânește, ci capătă o prospețime nouă cu fiecare generație de spectatori.
Cronică de Alexandra Ares