Satisfacerea publicului în YOU SAY TOMATO – Premieră 9G la TNB

0
572

Autor spaniol – Joan Yago, titlu englezesc – YOU SAY TOMATO

Regia – bună: Florin Liţă

Distribuţia:

  • Irina Ştefan – excelentă în rolul Rosó
  • Denis Hanganu – OK în rolul Santi
  • Bianca Cuculici – Jurnalista (apariţie video)
  • Daniel Buglea – Tehnicianul

Decorul – simplu, spaţios şi frumos: Daniel Vizitiu

Muzică de calitate

Durata spectacolului elegant: o oră şi 15 minute

Sala plină. Reacţii pozitive, râsete și aplauze. Experiment reuşit.

Scrisă cu nerv şi cu umor, cu tensiune dramatică şi cu multă sinceritate, piesa spaniolului Joan Yago, You Say Tomato, pune în faţă doi tineri care colaborează şi în pat, şi la repetiţii, şi pe scenă, unde vor prezenta un spectacol, dar aflându-se într-un moment de criză prematrimonială care se manifestă  aproape nonstop prin reproşuri reciproce, în timp ce ea se dezbracă, îşi schimbă ciorapii, rochia, îşi expune picioarele superbe, incitând şi publicul, şi partenerul care şi el schiţează gestul de a-şi da jos pantalonii, dar se opreşte la timpul potrivit.

Unele replici au umor, altele conţin reflexii şi reproşuri, au colorit modern şi oferă interpreţilor un mic poligon de experienţă actoricească la început de carieră şi publicului o destindere şi o oglindire a unor posibile similitudini tematice cu vieţile personale.

La un moment dat, cam la mijlocul piesei, actriţa aflată în tensiunea unei premiere dintr-un oraş de provincie, care putea fi foarte bine şi capitala Spaniei, nu are timpul necesar să ajungă la toaletă şi apucă un recipient în care se afla mopul, spre disperarea partenerului cu care întreţine relaţii intime, şi se duce cu obiectul respectiv în spatele unui şifonier pentru a rezolva problema. Momentul place publicului. Automat m-am gândit la toată dramaturgia românească de 100 de ani şi nu am găsit nicio replică, nici măcar de această natură, care să fie tradusă în text şi transpusă scenic. Regizorul a tratat momentul cu maximă decenţă, dar eu nu pot să accept această tendinţă extremist naturalistă care îşi face loc tot mai des şi mai agresiv de a dezbrăca personajele, mai ales cele feminine, cu voluptate, şi obsesia de a face cu orice prilej sexul public şi nu mai vreau să dau exemple pentru a nu deranja prea multe subtilităţi. Regretatul regizor Dan Puican îmi spunea că el nu acceptă în text nici măcar cuvântul „bă”! Expresia „fuck you”, tradusă în limba română şi folosită scenic mot-à-mot,  sună vulgar şi trebuie evitată.

O reprezentaţie scenică vioaie, izbutită, care reconfirmă necesitatea acestui tip de spectacol-studio agreat şi prezentat ritmic foarte profesionist de programul „9G la TNB”, alocat tinerei generaţii şi realizat de Centrul de Creaţie şi Cercetare „Ion Sava”.

Cronică de Dinu GRIGORESCU 

(Foto: tnb.ro)

Dinu Grigorescu
Dinu Grigorescu (n. 4 iunie 1938, Ploiești, România) este dramaturg, poet, prozator, jurnalist, critic teatral, editor şi specialist în administraţia publică, fiind unul dintre cei mai prolifici dramaturgi români din generaţia optzecistă. A publicat 52 de cărţi de teatru, poezie şi proză, 65 de comedii (dintre care i s-au jucat doar 20 ca spectacole scenice, radiofonice, TV şi lecturi) şi 5 volume de critică teatrală. Deţine numeroase premii literare, inclusiv pe cel al Uniunii Scriitorilor pentru cartea de dramaturgie publicată la Editura Academiei în 2021.