Premieră absolută la Teatrul Avangardia cu Maia şi Cabiria Morgenstern

„IMPERIUM”, textul şi regia: Ricard Reguant

0
3662

Mulţi spectatori din toate generaţiile au venit s-o revadă pe doamna Maia Morgenstern, de data aceasta împreună cu fiica sa, Cabiria, în spectacolul Imperium, montat de Ricard Reguant la Teatrul Avangardia şi găzduit în sala de spectacole a Colegiului Naţional „Mihai Viteazul”.

Textul cerebral provenit de pe tărâm spaniol e o disertaţie dramatică acidă şi lucidă despre puterea particulară a unor indivizi care într-un anumit context istoric ‒ mai totdeauna ‒ ajung să conducă lumea. Nu este o comedie şi nici măcar o satiră, este o piesă-eseu combinată cu elemente de reportaj literar despre destine omeneşti la cel mai înalt nivel de cinism pragmatic. Lăcomia de putere este cea mai mare poftă a oamenilor la toate nivelele, care deformează până la schilodire caracterele umane, devenite inumane şi capabile de crime atroce şi asasinate în masă, începând cu Imperiul Roman şi până în zilele noastre dominate de noi forme dictatoriale.

Acţiunea se coagulează în jurul unei femei, personalitate globală, o femeie pur şi simplu provenită dintr-o familie educată, bogată, care nu ezită să-şi ucidă tatăl, un fost senator de care nu o leagă niciun fel de sentiment, întrucât individul era obsedat de putere şi era văzut de copii mai mult la televizor decât acasă. Femeia e retrasă într-o casă de vacanţă, ca un preambul al morţii, unde este vizitată de o altă femeie din tânăra generaţie, înarmată cu un pistol şi hotărâtă să o execute pe tirană.

Doamna Maia Morgenstern este imperială şi creează o presiune enormă asupra partenerei scenice care, deşi pare fragilă, nu este. Legătura artistică dintre mamă şi fiică, dincolo de ineditul situaţiei, conţine şi o probă de încercare a fiicei, Cabiria Morgenstern, care trebuie să-i ţină piept la propriu vulcanicei sale mame în câteva scene de violenţă fizică dictate de scriitură, când Cabiria încasează o bătaie scenică fără menajamente. Arta nu admite concesii. Aici este demersul tinerei actriţe care ripostează cu arma tinereţii şi a inteligenţei.

Fiecare personaj îşi prezintă biografia, ideologia şi crezul. E un conflict brutal între generaţii.

Imperiul decide soarta oamenilor. Crimele se justifică, lipsa de scrupule este o regulă, iar excepţiile nu schimbă regula. În ciuda unei senzaţii de tezism sau de lecţie prezentată spectatorilor tineri, mai puţin familiari cu istoria recentă, sunt evocate personalităţi politice globale fără alegorizare. Totul e spus direct şi răspicat, încărcătura dramatică fiind bine pusă în valoare.

Efortul artistic este solicitant, existând câteva scene memorabile, chiar brutale. Jocul ambelor artiste este un tur de forţă, deşi nu este axat pe poveste, ci pe schimbul argumentelor pro şi contra, într-o suită de confruntări care ne aduc aminte de dramaturgul turc Tuncer Cücenoğlu. Nu este uşor să ţii un asemenea ritm infernal timp de 90 de minute în situaţia unui spectacol cu numai două personaje.

Montarea este sobră, elegantă, percutantă intelectual.

Regia minuţioasă (Ricard Reguant) dirijează eficient jocul celor două femei într-un spaţiu dramatic concentric, ceea ce face ca dialogul să meargă fluid, simultan cu mişcarea scenică trepidantă. Tot timpul sunt multe încleşteri, apropieri şi distanţări, care menţin interesul spectatorilor spre finalul foarte bine lucrat şi favorizat de scenografia simplă, dar sugestivă, de colivie a celor două păsări de pradă.

Coloana sonoră expresivă a compozitorului catalan Pep Sala însoţeşte desfăşurarea evenimentelor într-un decor de bun gust şi înalt profesionalism, realizat de Bogdan Amarfi.

Actriţa Cabiria Morgenstern, traducătoarea Mihaela Stanca, regizorul Ricard Reguant, compozitorul Pep Sala şi actriţa Maia Morgenstern 

Teatrul Avangardia s-a impus în peisajul teatral românesc în ultimii ani cu precădere prin texte originale din literatura contemporană mondială mai puţin cunoscute la noi, într-o gamă variată de subiecte, apelând la artişti importanţi. Fiecare premieră este o surpriză, iar distribuţiile şi montările de mare valoare asigură un standard artistic ridicat apreciat de spectatori.

Cronică de Dinu GRIGORESCU

(Foto: teatrulavangardia.ro)

 

IMPERIUM

Textul şi regia: Ricard Reguant

Traducerea: Mihaela Stanca

Muzica originală: Pep Sala

Decorul: Bogdan Amarfi

Light design: Dan Bujor

Sound design: Andrei Tomescu

Distribuţia:

Maia Morgenstern 

Cabiria Morgenstern

Data premierei: 24.02.2024

Dinu Grigorescu
Dinu Grigorescu (n. 4 iunie 1938, Ploiești, România) este dramaturg, poet, prozator, jurnalist, comentator teatral, editor şi specialist în administraţia publică, fiind unul dintre cei mai prolifici dramaturgi români din generaţia optzecistă. A publicat 52 de cărţi de teatru, poezie şi proză, 65 de comedii (dintre care i s-au jucat doar 20 ca spectacole scenice, radiofonice, TV şi lecturi) şi 5 volume de critică teatrală. Deţine numeroase premii literare, inclusiv pe cel al Uniunii Scriitorilor pentru cartea de dramaturgie publicată la Editura Academiei în 2021.