Bucureşti, 20 decembrie 2024 – Cea de-a V-a ediţie a Galei Premiilor Rinocerul a avut loc de data aceasta la Teatrul Evreiesc de Stat din Bucureşti, joi, 19 decembrie 2024, între orele 11.00 şi 14.00, într-o întrunire de celebrare a excelenţei teatrale. Ceremonia a fost semnalată de Radio România Actualităţi şi Radio România Cultural.
Juriul premiilor a fost format din cei trei membri principali ai redacţiei revistei (Dinu Grigorescu, Alexandra Ares şi Vlad Lungu), care au selectat cele mai meritorii performanţe teatrale ale anului pe baza propunerilor şi evaluărilor proprii.
Premiile Rinocerul nu reflectă întreg fenomenul teatral din ţară, ci se concentrează exclusiv asupra evenimentelor cele mai meritorii şi originale care au avut premiera în 2024, la care revista a fost invitată. În acest context, ne propunem să echilibrăm recunoaşterea celor mai cunoscute nume şi spectacole cu bugete mari cu promovarea unor producţii şi personalităţi mai noi sau mai puţin vizibile din fenomenul teatral românesc.
Cel mai bun spectacol
- Mary Stuart, regia: Andrei Şerban, Teatrul Naţional „I. L. Caragiale” Bucureşti
Cea mai bună regie
- Cea mai bună regie a unei piese de teatru străine jucată în premieră absolută
Eugen Gyemant – Henry Johnson de David Mamet, Teatrul Metropolis Bucureşti - Cea mai bună regie a unei piese de teatru străine remake
Mădălin Hîncu – Oleanna de David Mamet, Teatrul Excelsior Bucureşti - Cea mai bună regie a unei piese de teatru româneşti
Alain Timár – Occident Express Ro de Matei Vişniec, Teatrul Municipal „Matei Vişniec” Suceava
Cea mai bună piesă de teatru românească jucată în premieră absolută
- Lexiconul amar de Sebastian-Vlad Popa şi Laur Cavachi, adaptare după Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte de Petre Ispirescu, regia: Silviu Purcărete, Teatrul Odeon Bucureşti
Cea mai bună piesă de teatru străină jucată în premieră absolută
- Mary Stuart de Robert Icke, adaptare după Schiller, traducerea: Irina Velcescu, versiunea scenică: Daniela Dima, regia: Andrei Şerban, Teatrul Naţional „I. L. Caragiale” Bucureşti
ACTORIE
Interpretare masculină – rol principal
- Şerban Ghilvaci – Truffaldino din Slugă la doi stăpâni de Carlo Goldoni, Teatrul „Alexandru Davila” Piteşti
- Sebastian Marina – Gene din Henry Johnson de David Mamet, Teatrul Metropolis Bucureşti
- Marius Turdeanu – John din Oleanna de David Mamet, Teatrul Excelsior Bucureşti
Interpretare feminină – rol principal
- Raluca Aprodu – Mary Stuart şi Elizabeth I din Mary Stuart, Teatrul Naţional „I. L. Caragiale” Bucureşti
- Natalia Călin – Mama din La câţiva oameni distanţă de tine de Dan Coman, Teatrul Naţional „I. L. Caragiale” Bucureşti
- Nicoleta Lefter – rolul titular din Mary Stuart, Teatrul Naţional „I. L. Caragiale” Bucureşti
- Ioana Niculae – Carol din Oleanna de David Mamet, Teatrul Excelsior Bucureşti
- Ofelia Popii – Mary Stuart şi Elizabeth I din Mary Stuart, Teatrul Naţional „I. L. Caragiale” Bucureşti
Interpretare masculină – rol secundar
- Dan Cogălniceanu – Vulpaşin din Nastasia, o poveste de cartier, Teatrul „Sică Alexandrescu” Braşov
- Gogu Preda – Pantalone din Slugă la doi stăpâni de Carlo Goldoni, Teatrul „Alexandru Davila” Piteşti
- Eduard Trifa – Absolventul Eduard şi Calul din Lexiconul amar de Sebastian-Vlad Popa şi Laur Cavachi, Teatrul Odeon Bucureşti
Interpretare feminină – rol secundar
- Daniela Nane – Doica din Romeo şi Julieta de William Shakespeare, Teatrul „Bulandra” Bucureşti
- Mirela Popescu – Hangiul Brighella din Slugă la doi stăpâni de Carlo Goldoni, Teatrul „Alexandru Davila” Piteşti
Premiul pentru debut actoricesc
- Iasmina Creţoi – Kate din Oameni buni de David Lindsay Abaire, Teatrul de Comedie Bucureşti
Cea mai bună distribuţie teatrală (ex aequo)
- Falsa servitoare de Pierre Carlet de Chamblain de Marivaux, regia: Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul „Maria Filotti” Brăila
- Corina Borş (Contesa)
- Ciprian Chiricheş (Lelio)
- Blanca Doba (Cavalerul)
- Adelin Ilie (Arlequin/Frontin)
- Emilian Oprea (Travelin)
- Adrian Ştefan (Arlequin/Frontin)
- Imperium, text şi regie: Ricard Reguant, Teatrul Avangardia Bucureşti
- Cabiria Morgenstern (Ea)
- Maia Morgenstern (Femeia misterioasă)
SCENOGRAFIE
Cea mai bună scenografie (ex aequo)
- Răzvan Bordoş – Oleanna de David Mamet, Teatrul Excelsior Bucureşti
- Miruna Varodi – Salonul de urâţire de Constantin Venerus Popa, Teatrul „Alexandru Davila” Piteşti
SPECTACOLE
Cel mai bun spectacol din teatrul independent
- Grand Hotel Danemarca – adaptarea după Hamlet şi regia: Mike Săvuică
Cel mai bun spectacol de comedie
- …Escu de Tudor Muşatescu, regia: Alexandru Grecu şi Cristian Şofron, coproducţie Teatrul „Stela Popescu” Bucureşti – Teatrul Naţional „Satiricus Ion Luca Caragiale” Chişinău
Cel mai bun spectacol de teatru-document
- Scrisoare către tata de Edith Negulici, adaptare după romanul omonim de Franz Kafka, regia: Cătălin Bocîrnea, Teatrul Evreiesc de Stat Bucureşti, UNITER, Centrul Cultural German Iaşi, Goethe-Institut Bucureşti, Muzeul Naţional al Literaturii Române Iaşi
Cel mai bun monolog dramatic
- Evadarea tăcută de Lena Constante, dramatizarea şi regia: Oana Pellea, Teatrul Naţional „I. L. Caragiale” Bucureşti
Cel mai inovator spectacol
- Zebra 2.0 de Saviana Stănescu, regia: Jeremy Goren, Compania AnomalousCo (SUA), spectacol prezentat în turneu, la Festivalul Internaţional al Teatrului de Studio, ediţia a XXVII-a de la Teatrul „Alexandru Davila” Piteşti
Cel mai bun spectacol de teatru pentru copii
- Amintiri din copilărie, adaptarea după Ion Creangă şi regia: Dan Tudor, Teatrul „Ion Creangă” Bucureşti
Cel mai bun musical
- O poveste super fericită (despre cum e să fii super trist) de Jon Brittain, traducerea: Bogdan Budeş, muzica originală: Matthew Floyd Jones, regia: Horia Suru, Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău
Cel mai bun spectacol radiofonic
- bazat pe un text românesc: Omul cu mârţoaga de George Ciprian, adaptarea radiofonică: Dan Tudor şi Domnica Ţundrea, regia artistică: Dan Tudor, redactor şi producător: Domnica Ţundrea, Teatrul Naţional Radiofonic
- bazat pe un text străin: Nebuna din Chaillot de Jean Giraudoux, traducerea: Andreea Dobrescu-Warodin, adaptarea radiofonică şi regia artistică: Cezarina Udrescu, redactor şi producător: Domnica Ţundrea, Teatrul Naţional Radiofonic
PREMII SPECIALE
Premiul Opera Omnia – Dramaturgie (ex aequo)
- Mihai Ispirescu
- Lucia Verona
Premiul pentru dramaturgie contemporană românească publicată
(IN)CORECT, Vrabia (două texte dramatice) de Leta Popescu, Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”, 2024
Premiul Opera Omnia – Regie
- Traian Savinescu
Premiul pentru critică teatrală
- Adrian Mihalache
Premiul pentru memorialistică teatrală
- Culise – Jurnal (1990–2000), vol. I şi II de Candid Stoica, Editura Eikon, 2024
In memoriam
- Doru Moţoc
- Anda Caropol
- Dinu Cernescu
- Alex Ştefănescu
- Dinu Săraru
- Adina Cezar
- Nicolae Manolescu
- Nicolae Rotaru
- Cornel Udrea
- Dan Cristea
- Constantin Cojocaru
- Ecaterina Oproiu
- Gavril Cadariu
- Ion Gheorghe Arcudeanu
- Denis Dinulescu
- Costel Constantin
- Nicolae Havriliuc
- George Custură
- Ileana Stana Ionescu
- Ion Riţiu
- Sebastian Ungureanu
- Constantin Turturică
- Bogdan Budeş
- Ileana Cârstea Simion
- Dan Necşulea
- Valeriu Pavel Dan
- Elena Caragiu
- Lucian Iancu
- Andrei Ionescu
- Zeno Fodor
- Mircea Diaconu
Pe lângă premiile principale acordate în cadrul ceremoniei, domnul Dinu Grigorescu, directorul revistei, a oferit şi anul acesta diplome de excelenţă, continuând tradiţia de a recunoaşte contribuţiile deosebite ale unor personalităţi marcante din lumea teatrală. Gala a fost un prilej de celebrare a creativităţii, talentului şi pasiunii care definesc scena teatrală din România.
DIPLOME DE EXCELENŢĂ
Diplomă de excelenţă teatrală:
♦ Alexander Hausvater – pentru amplul eveniment Alexander Hausvater – Dialoguri teatrale, organizat de Institutul Cultural Român şi desfăşurat la Teatrul Evreiesc de Stat din Bucureşti (14 ‒ 18 mai 2024)
♦ Liana Ceterchi – pentru one-woman show-ul memorialistic Misiune ispititoare, conceput, regizat, interpretat şi adaptat după corespondenţa dintre regele Carol I şi regina Elisabeta, vol. I (1869 – 1888) şi vol. II (1889 – 1913), în traducerea Silviei Irina Zimmermann şi a Romaniţei Constantinescu, publicate la Editura Humanitas, spectacol produs de Asociaţia Femeilor din Teatru „IF…/ DACĂ… PENTRU FEMEI”
♦Compagnie Premier Acte – pentru spectacolul Scufiţa dubioasă. Pe urmele unui copil rătăcit/ Le Petit Chaperon Louche. L’Itinéraire d’un Enfant Perdu, scenariul şi regia: Sarkis Tcheumlekdjian, prezentat în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru „Liviu Ciulei”, ediţia a III-a, la Teatrul „Alexandru Davila” din Piteşti (2 noiembrie ‒ 1 decembrie 2024)
Diplomă de excelenţă regizorală:
♦ Victor Ioan Frunză – pentru regia şi adaptarea în cheie modernistă a spectacolului Nastasia, o poveste de cartier după Domnişoara Nastasia de George Mihail Zamfirescu, Teatrul „Sică Alexandrescu” Braşov
♦ Alexandru Mâzgăreanu – pentru viziunea regizorală originală a spectacolului Falsa servitoare de Pierre Carlet de Chamblain de Marivaux, Teatrul „Maria Filotti” Brăila
♦ Irina Alexandra Banea – pentru eleganţa şi rafinamentul regizoral al spectacolului Înainte să-şi ia zborul de Florian Zeller, traducerea: Bogdan Budeş, Teatrul „Alexandru Davila” Piteşti
Diplomă de excelenţă artistică:
♦ Mihai Ciucă – pentru întreaga activitate artistică desfăşurată pe scena Teatrului Evreiesc de Stat din Bucureşti şi remember pentru rolul Napoleon din spectacolul Nuntă cu miliar…dar de Dinu Grigorescu, regizat de Constantin Dinischiotu şi jucat la Teatrul Evreiesc de Stat din Bucureşti în stagiunile 1997 – 2001
♦ Ovidiu Cuncea – pentru vasta activitate dedicată artei teatrale scenice la TES şi TNB, cinematografice, radiofonice şi de televiziune şi remember pentru rolul Gioni din spectacolul Nuntă cu miliar…dar de Dinu Grigorescu, regizat de Constantin Dinischiotu şi jucat la Teatrul Evreiesc de Stat din Bucureşti în stagiunile 1997 – 2001
Diplomă de excelenţă culturală:
♦ Traian Petrescu – pentru întreaga activitate în domeniul teatrului şi al culturii bucureştene
Diplomă de excelenţă editorială:
♦ Revista de cultură, informaţie şi atitudine „SpectActor”, editată de Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova, coordonator: Nicolae Coande – pentru nr. 2 (53)/ mai-august 2024, dedicat celei de-a XIV-a ediţii a Festivalului Internaţional Shakespeare de la Craiova (16 ‒ 26 mai 2024), aniversând 30 de ani de la prima ediţie a Festivalului
♦ Editura Muzeul Literaturii Române, director: Ioan Cristescu – pentru editarea volumelor de teatru Primul draft. 9 piese de teatru. 9 autori la debut de Adelina Toma, Adriana Bordeanu, Ana Creţu, Carla-Maria Teaha, Cosmin Teodor Pană, Oana Jindiceanu, Ştefan Iancu, Tomi Cristin, Vlad Moszojanu şi Teatru de Mihai Ispirescu şi a volumelor de memorialistică şi istorie teatrală George Banu… la plecare. Carte de doliu de Matei Vişniec şi Ioan Cristescu şi Cartea despre teatru ascunsă în opera lui Mircea Eliade de Anca-Daniela Mihuţ
♦ Editura Junimea, manager: Simona Modreanu – pentru editarea volumelor de memorialistică teatrală Râs, lacrimi, tăceri… şi Zborul înalt al amintirii de Alexa Visarion
Diplomă de excelenţă pentru film documentar memorialistic:
♦ Memorialul durerii, serial TV documentar care rulează de 33 de ani la TVR, fiind un simbol al luptei pentru păstrarea vie a memoriei româneşti, scenariul şi regia: Lucia Hossu Longin, redactor: Doina Teodoru, producător: Alexandru Munteanu
♦ Moştenirea, film documentar dedicat memoriei scriitorului George Genoiu, scenariul şi regia: Cezar Genoiu, imaginea şi montajul: Vlad Niculae şi Marian Leonte, narator şi coautor: Marta Niculae
Diplomă de excelenţă pentru interviu-documentar:
♦ Hipnoza teatrului, interviu-documentar dedicat dramaturgului Dinu Grigorescu, realizator: Horia Bârleanu