Marţi, 28 mai – Ieri, la Sala „Ion Caramitru” a Teatrului Naţional „I. L. Caragiale” din Bucureşti, s-au decernat Premiile UNITER, evenimentul onorând cele mai bune spectacole, actori, regizori şi tehnicieni ai anului 2023. De asemenea, au fost acordate trofee pentru întreaga activitate artistică.
Juriul Galei Premiilor UNITER 2024 a fost format din Richard Balint (actor), Alexandru Berceanu (regizor de teatru şi film), Doru Mareş (filolog, critic de teatru), Viorica Petrovici (scenograf) şi Maria Zărnescu (critic de teatru). Juriul preliminar, care a făcut selecţiile naţionale a sute de spectacole, a fost compus din criticii Alina Epingeac, Cristina Rusiecki şi studentul la master Octavian Szalad (în mod normal, un juriu naţional ar trebui să fie compus numai din oameni cu experienţă, reputaţie şi premii în domeniu).
Marele câştigător UNITER 2024 este spectacolul Antologia dispariţiei de la Teatrul Naţional din Iaşi, care a obţinut trei trofee pentru regizorul Radu Afrim, actriţa Mălina Lazăr şi video designerul Mihai Nistor.
O parte dintre premiile importante au revenit teatrelor din Bucureşti, care au avut o stagiune excelentă în 2023, aducând în faţa publicului o varietate de spectacole care au impresionat atât criticii, cât şi spectatorii. Această performanţă deosebită a făcut ca procesul de selecţie pentru premiile importante să fie deosebit de dificil, iar multe interpretări şi producţii remarcabile au rămas pe dinafară (de exemplu, Gertrude şi Repetiţie pentru o lume mai bună la TNB).
Juriul a răsplătit în special dramatizări – teatrul poetic (dramatizări de proză scurtă, Radu Afrim), teatrul documentar (Andrei Măjeri, dramatizare roman) şi dramatizările radio (Magda Duţu/ Diana Mihailopol). Premiul pentru cea mai bună piesă românească a mers la Csaba Székely, un autor de origine maghiară, care a scris piesa în limba maghiară. Acest lucru mută ideea de piesă românească de la idee de limbă la cea de cetăţenie, spre deosebire de ceremoniile din SUA şi Anglia, de pildă, care conferă premii pentru cele mai bune piese scrise în limba engleză. Ne bucurăm însă de faptul că a apărut această categorie pentru că, în rest, piesa românească contemporană este, de obicei, marginalizată, neavând niciun susţinător, nici în cele două jurii, nici în Senatul UNITER.
Dintre favoriţi, Cerasela Iosifescu a câştigat premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal pentru rolul Iocasta din spectacolul Oedip de Robert Icke, după Sofocle, în regia lui Andrei Şerban, de la Teatrul „Bulandra” din Bucureşti. Tudor Cucu Dumitrescu a fost distins cu trofeul pentru cel mai bun actor în rol principal pentru interpretarea sa din spectacolul Hedwig and the Angry Inch, în regia lui Răzvan Mazilu.
LISTA PREMIILOR
Cel mai bun spectacol:
Antologia dispariţiei, după proza feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor şi filmările de Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”):
Andrei Măjeri pentru regia spectacolului Cine l-a ucis pe tata?, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, Teatrul Metropolis Bucureşti
Cea mai bună actriţă în rol principal:
Cerasela Iosifescu pentru rolul Iocasta din spectacolul Oedip de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Şerban, Teatrul „Bulandra” Bucureşti
Cel mai bun actor în rol principal:
Tudor Cucu Dumitrescu pentru rolul Hedwig din spectacolul Hedwig and the Angry Inch, text de John Cameron Mitchell, muzica şi versurile de Stephen Trask, regia, coregrafia şi costumele de Răzvan Mazilu, Teatrul „Stela Popescu” Bucureşti
Cel mai bun actor în rol secundar:
Miklós Bács pentru rolurile Primarul/ Secretar al primarului din spectacolul Rubedeniile, după Móricz Zsigmond, regia: László Bocsárdi, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca
Cea mai bună actriţă în rol secundar:
Mălina Lazăr pentru rolurile Copil, Fetiţa, Ileana, Sabina, Daisy Johnson, Nina copil din spectacolul Antologia dispariţiei, scenariul, regia, universul sonor şi filmările de Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
Cel mai bun debut:
Ramona Niculae pentru rolul Crina din spectacolul 10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia de Gabriel Sandu, regia: Elena Morar şi Gabriel Sandu, Teatrul de Stat Constanţa
Cel mai bun video design:
Mihai Nistor pentru video-proiecţiile, filmările şi mappingul din spectacolul Antologia dispariţiei, scenariul, regia, universul sonor şi filmările de Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
Cel mai bun lighting design:
Michael Bischoff pentru lighting designul spectacolului Woyzeck de Georg Büchner, regia: Hunor Horváth, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană
Cea mai bună scenografie:
Velica Panduru pentru decorul spectacolului Nelinişte de Ivan Vîrîpaev, regia: Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”
Cea mai bună muzică originală şi sound design:
Tibor Cári pentru muzica originală din spectacolul Lumânările dreptăţii de Csaba Székely, regia: Aba Sebestyén, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós”
Cel mai bun text românesc montat în premieră absolută:
Lumânările dreptăţii de Csaba Székely, regia: Aba Sebestyén, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós”
Cel mai bun spectacol de teatru de animaţie/ teatru pentru copii:
Poveşti invizibile de Mihaela Michailov, direcţia de scenă: Selma Dragoş, Teatrul pentru Copii şi Tineret GONG Sibiu şi Centrul de Teatru Educaţional Replika Bucureşti
Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic:
Vara în care mama a avut ochii verzi după romanul omonim de Tatiana Țîbuleac, dramatizarea şi adaptarea radiofonică: Magda Duţu, regia artistică: Diana Mihailopol, Societatea Română de Radiodifuziune
Cel mai bun critic de teatru (Premiul „George Banu”):
Oltiţa Cîntec
Premiul de Excelenţă „Ion Caramitru”:
Valer Dellakeza, pentru o carieră excepţională, încununată cu rolul profetul Ieremia din spectacolul Bros, în regia lui Romeo Castellucci, jucat pe marile scene ale lumii
Premiul pentru întreaga activitate – actriţă:
Oana Pellea
Premiul pentru întreaga activitate – actor:
Dan Condurache
Premiul pentru întreaga activitate – regie:
Petrică Ionescu
Premiul pentru întreaga activitate – scenografie:
Viorica Petrovici
Premiul pentru întreaga activitate – critică şi istorie teatrală:
Miruna Runcan
Premii Speciale:
– Premiul special se acordă actorilor Rodica şi Mugur Prisăcaru pentru performanţa în arta teatrului de păpuşi şi marionete
– Premiul special se acordă Operei Comice pentru Copii din Bucureşti pentru coerenţa şi consistenţa programelor de educaţie prin artă a publicului tânăr
– Premiul special se acordă Centrului Cultural Municipal „George Coşbuc” Bistriţa pentru iniţierea şi realizarea proiectelor teatrale La câţiva oameni distanţă de tine, spectacol în regia lui Radu Afrim, şi Tinereţe fără bătrâneţe, workshop condus de Silviu Purcărete
– Premiul Preşedintelui UNITER: Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu – 30 de ani
Premiu găzduit:
Premiul British Council pentru susţinerea incluziunii sociale şi încurajarea implicării civice a fost acordat de Andrew Glass, directorul British Council România, Asociaţiei Ferentari pentru proiectul PlayHood.
În cadrul galei, domnul Sergiu Nistor, consilierul prezidenţial, şi doamna Raluca Turcan, ministrul Culturii, au prezentat două decoraţii cu Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, Categoria D – „Arta spectacolului” oferite de preşedintele Klaus Iohannis pentru Dragoş Buhagiar, scenograf şi preşedinte UNITER, şi Aura Corbeanu, vicepreşedinte UNITER.
Regizorul Bobi Pricop împreună cu scenograful Cosmin Florea au fost creatorii spectacolului Galei UNITER 2024, mai scurt decât de obicei şi de mult bun gust.
REVISTA RINOCERUL
(Foto: uniter.ro)