În perioada 7 – 11 septembrie, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi a găzduit prima ediţie a Festivalului de Regie „Cătălina Buzoianu”, un eveniment dedicat regizoarelor, ce a adus în atenţia publicului ieşean spectacole şi producţii recente din peisajul teatral românesc. Organizatorii, printre care se numără directorul Cristian Hadjiculea şi echipa sa, au creat un cadru propice nu doar pentru vizionarea acestor spectacole, ci şi pentru discuţii informale, expoziţii şi lansări de carte, oferind astfel o experienţă completă iubitorilor de teatru.
Selecţia spectacolelor a fost realizată de teatrologul Oana Borş, care a adus în prim-plan producţii create în ultimii doi ani şi jumătate. Acestea au fost completate de un concert susţinut de Maria Răducanu şi Călin Grigoriu. Pe lângă reprezentaţii, dezbaterile şi discuţiile au avut ca temă centrală rolul femeilor regizoare în teatrul contemporan şi provocările cu care acestea se confruntă.
Evenimentul a fost, în primul rând, un omagiu adus marii regizoare Cătălina Buzoianu, care şi-a început cariera la Teatrul din Iaşi. Aceasta, alături de Alexandru Tocilescu, a marcat o epocă dificilă pentru teatrul românesc în anii ’70 şi ’80, când ideologia şi cenzura afectau profund arta scenică. Într-o perioadă în care mulţi regizori renumiţi au ales exilul, spectacolele regizate de Cătălina Buzoianu au menţinut viu spiritul inovativ al teatrului românesc.
Un aspect important evidenţiat în cadrul festivalului a fost creşterea numărului de regizoare în teatrul contemporan, spre deosebire de perioadele anterioare, când femeile regizoare erau o raritate. Astăzi, numele lor sunt tot mai prezente în spaţiul cultural, semn că scena românească devine tot mai deschisă către diversitate. În ciuda acestui progres, discuţiile din cadrul festivalului au reliefat existenţa unor tensiuni şi percepţii care încă menţin ideea că regia este o lume preponderent masculină şi că există disparităţi serioase în materie de onorarii de regie şi de acces la sălile mari ale teatrelor naţionale din România.
Festivalul a prezentat spectacole regizate de numele cele mai promiţătoare ale noului val al regiei româneşti precum Andrea Gavriliu, Leta Popescu, Sînziana Stoican, Diana Mititelu, Carmen Lidia Vidu, Catinca Drăgănescu, Teodora Petre şi multe altele, care şi-au adus contribuţia la explorarea diverselor teme şi stiluri regizorale. Spectacolele au variat de la abordări psihologice şi realiste la investigarea tranziţiei de la copilărie la adolescenţă sau explorarea teatrului social. Gianina Cărbunariu, de exemplu, a combinat cercetarea istorică şi sociologică în montările sale, în timp ce Nicoleta Esinencu a surprins printr-o montare dominată de un vizual puternic şi o atmosferă sonoră impresionantă.
Naţionalul ieşean a prezentat, de asemenea, spectacolul Frici, regizat de Irina Popescu-Boieru, în afara concursului. Publicul a avut astfel ocazia să urmărească producţii din diverse teatre ale ţării, cum ar fi Teatrul Mic din Bucureşti (Eu sunt propria mea soţie), Teatrul Excelsior (SF – Super fragil), Teatrul Odeon (Sentimentul fragil al speranţei) sau Teatrul „Nottara” (Agnes, aleasa lui Dumnezeu).
Pe lângă regie, festivalul a scos la iveală şi talentul excepţional al actorilor implicaţi, precum Gabi Costin, Oana Jipa, Nicoleta Lefter şi Cristina Juncu, care au dat viaţă unor roluri memorabile în spectacolele în care au jucat. De asemenea, scenografia a avut un rol important, fiind semnată de profesionişti precum Ioana Pashca, Valentin Vârlan, Alexandra Budianu şi Irina Moscu.
Palmaresul festivalului a fost stabilit de un juriu format din personalităţi ale teatrului românesc, printre care Velica Panduru, fiica Cătălinei Buzoianu, Ştefana Pop-Curşeu şi Emil Coşeru, iar în cadrul acestuia au fost premiate nume importante ale scenei teatrale, recunoscute pentru contribuţiile lor remarcabile la arta regiei şi a actoriei.
PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ REGIE se acordă ex aequo:
- Leta Popescu, pentru spectacolul Bujor, producţie a Teatrului „Fani Tardini” Galaţi, şi
- Andrea Gavriliu, pentru spectacolul SF (Super Fragil), producţie a Teatrului Excelsior Bucureşti
PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN ACTOR se atribuie ex aequo:
- Gabi Costin, pentru rolul Charlottei von Mahlsdorf din spectacolul Eu sunt propria mea soţie de Doug Wright, şi
- Vlad Volf, pentru rolul Bujor, Învăţătorul, din spectacolul Bujor de Doru Vătavului
PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ ACTRIŢĂ se atribuie ex aequo:
- Nicoleta Lefter, pentru rolul Bonnie din spectacolul Anatomia unei sinucideri de Alice Birch, şi
- Cristina Juncu, pentru rolul Agnes din spectacolul Agnes, aleasa lui Dumnezeu de John Pielmeier
PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ SCENOGRAFIE se acordă ex aequo:
- Ioana Pashca, pentru concepţia dispozitivului scenic al spectacolului Eu sunt propria mea soţie de Doug Wright
- Valentin Vârlan, pentru concepţia dispozitivului scenic al spectacolului Agnes, aleasa lui Dumnezeu de John Pielmeier
PREMIUL SPECIAL AL JURIULUI PENTRU SPECTACOL-MANIFEST ŞI SPAŢIU SONOR
- Apocalipsa gospodinelor, producţie a Teatrului Tineretului Piatra Neamţ.
Prin această primă ediţie, Festivalul de Regie „Cătălina Buzoianu” a reuşit să aducă un omagiu unei figuri emblematice a teatrului românesc, oferind totodată o platformă pentru regizoarele contemporane de a-şi prezenta viziunea artistică. Evenimentul a fost o oportunitate valoroasă pentru a lua pulsul teatrului actual şi a înţelege mai bine direcţia în care se îndreaptă arta scenică feminină din România.