Decapitarea mediocrităţii. Un spectacol-eveniment: „MARY STUART”, regia – Andrei Şerban

Revenirea unui mare regizor pe scena TNB

0
119

Textul adaptat de Robert Icke (dramaturg britanic, laureat al prestigiosului premiu Laurence Olivier în 2016) după piesa omonimă a lui Schiller şi montat de Andrei Şerban la TNB, Sala Studio, pune în evidenţă toanele unei regine, Elizabeth I, care pendulează între iertare şi execuţia verişoarei sale, Mary Stuart, fosta regină a Scoţiei, care a cerut exil politic Angliei, în atmosfera întunecată a Evului Mediu dominat de războaiele religioase dintre catolici şi reformaţi, similare cu războaiele noastre de astăzi între Est şi Vest, între globalişti şi naţionalişti-extremişti. Aceeaşi Mărie sub altă pălărie.

Spectacolul Mary Stuart este structurat pe o realitate istorică consemnată în cronici, irefutabilă. Din punct de vedere dramatic, Icke nu e Shakespeare ca să ne furnizeze un dialog sclipitor, cu replici memorabile.

Spectacolul e creat americăneşte, în stil hollywoodian, într-un decor gigantesc, cu proiecţii video impresionante şi de cel mai rafinat gust estetic. Semnătura reginei Elizabeth pe condamnarea la moarte prin decapitare a verişoarei sale sugerează importanţa capitală a semnăturilor administrative şi judecătoreşti şi cruzimea lor.

Andrei Şerban este un monarh al teatrului contemporan. Scena condamnării este aproape ritualică şi realizată antologic. Ezitările reginei şi influenţa consilierilor personali dominaţi de orgolii şi de interese personale sunt impecabil construite. Antologică este şi excursia, drumul de la închisoare la eşafod care trece prin centrul Londrei ce devine sală de spectacole, iar pădurea unde are loc vânătoarea este o capodoperă imagistică.

Fără îndoială, jocul actorilor este impresionant: Raluca Aprodu şi Ofelia Popii (în spectacolul vizionat în 13 decembrie) sunt regine la Teatrul Naţional şi la propriu, şi la figurat (Mary Stuart şi Elizabeth I).

Prestaţii excepţionale au şi Mihai Călin (Paulet), Florin Aioane, Tudor Cucu Dumitrescu, Ştefan Mihai (Mortimer), Conrad Mericoffer (Lord Burleigh), Marius Bodochi (Lord Talbot), Emilian Oprea (Contele de Leicester, iubit de ambele regine), Mihai Calotă (Lord Aubespine, ambasadorul Franţei), Ciprian Nicula (funcţionarul cenuşiu William Davison, cel mai neajutorat dintre curteni, secretarul reginei Elizabeth, care primeşte semnat şi parafat decretul de execuţie, executat şi el; după decapitarea reginei, devine un tragic Acarul Păun), Florin Călbăjos (empatic şi simpatic în dublu rol, Kent/ Melvil).

Echipa tehnică, oamenii din umbră, muzica, convoiul poporului la teatrul execuţiei livrează un spectaol istoric ultramodern, pentru un public super-contemporan.

Dialogul, scenele, confruntările, monologurile, execuţia în sine, măştile provoacă o puternică impresie, ca într-un film de accţiune, a unui eveniment teatral complex englezesc, căci despre teatrul istoric românesc, cu vieţile minunatelor domniţe din volumele lui Nicolae Gane, Nicolae Iorga, Paul Everac (Naţia în perindări tragice), nu poate fi vorba deocamdată.

Acordurile muzicale fine ale lui Alexei Ţurcan, sound designul lui Liviu Stoica, video designul lui Andrei Cozlac, scenografia lui Helmut Stürmer şi costumele moderne şi arhaice ale Corinei Grămoşteanu sunt de un bun gust desăvârşit.

Cu Mary Stuart, Andrei Şerban celebrează 34 de ani de la Trilogia antică montată la TNB imediat după tragicomedia Revoluţiei şi decapitarea cenzurii ideologice şi renaşterea dictaturii reclamelor şi a regilor înscăunaţi prin corupţie, dar asta implică o altă dramaturgie.

Cronică de Dinu GRIGORESCU

(Foto: Florin Ghioca)

 

MARY STUART

adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller

Traducerea: Irina Velcescu

Regia: Andrei Şerban

Regizor asociat & versiune scenică: Daniela Dima

Decor: Helmut Stürmer

Costume: Corina Grămoşteanu

Muzica: Alexei Ţurcan

Video design: Andrei Cozlac

Lighting design: Cristian Niculescu

Asistent regie: Corina Mihaela Predescu

Asistent scenografie: Şteff Chelaru

Sound design: Liviu Stoica

Asistent lighting design: Daniel Mateescu

Grafică afiş: Two Bugs

Producător delegat: Mădălina Ciupitu

Regia tehnică: Costi Lupşa, Adrian Ionescu

Distribuţia:

Raluca Aprodu/ Ofelia Popii – Mary Stuart/ Elizabeth I

Nicoleta Lefter – Mary Stuart

Mihai Călin – Paulet

Florin Aioane/ Tudor Cucu Dumitrescu/ Ştefan Mihai – Mortimer

Conrad Mericoffer – Lord Burleigh

Marius Bodochi – Lord Talbot

Emilian Oprea – Contele de Leicester

Mihai Calotă – Lord Aubespine

Ciprian Nicula – William Davison

Florin Călbăjos – Kent/ Melvil

Data premierei: 12 – 13 decembrie 2024

Dinu Grigorescu
Dinu Grigorescu (n. 4 iunie 1938, Ploiești, România) este dramaturg, poet, prozator, jurnalist, critic teatral, editor şi specialist în administraţia publică, fiind unul dintre cei mai prolifici dramaturgi români din generaţia optzecistă. A publicat 52 de cărţi de teatru, poezie şi proză, 65 de comedii (dintre care i s-au jucat doar 20 ca spectacole scenice, radiofonice, TV şi lecturi) şi 5 volume de critică teatrală. Deţine numeroase premii literare, inclusiv pe cel al Uniunii Scriitorilor pentru cartea de dramaturgie publicată la Editura Academiei în 2021.